زبان / Language

بومی سازی در شرکت فولاد آلیاژی ایران

بومی سازی در شرکت فولاد آلیاژی ایران

 

مقدمه خبر :

بومی سازی در شرکت فولاد آلیاژی ایران  

 

 

بومی سازی در شرکت فولاد آلیاژی ایران

صنعت فولاد با توجه به گسترده بودن و اثرگذاری اقتصادی آن یکی از صنایعی است که جایگاه ویژهای در اقتصاد کشور دارد. دقیقاٌ همانطور که دهکده جهانی تصمیمگرفته است میزان تولید و مصرف فولاد را به عنوان یکی از شاخصهای توسعهیافتگی مدنظر داشته باشد. اما با درنظر گرفتن فراز و فرودهایی که معمولاٌ صنعت فولاد کشور طی چندین سال اخیر به خود دیده و علیرغم امتیازاتی که در اختیار دارد، نمیتواند آنطور که شایسته است در اقتصاد کشور نقش آفرینی داشته باشد.

بومی سازی در حقیقت فرآیندی است که طی آن یک محصول یا تکنولوژی برای کار در یک محیط خاص آماده می شود. این فرآیند شامل مراحل متفاوتی است و در آن باید موارد بسیاری را در نظر داشت. بخش مهمی از فرآیند بومی سازی، ایجاد فرهنگ صحیح و عمیق در مدیران تصمیم ساز و تصمیم گیر است تا با قبول توانمندی های واقعی داخلی در حوزه های مختلف، با ایجاد مسیر درست برای آنها، در ریسک های احتمالی شریک شوند و امکان توسعه توانمندی های داخلی را فراهم آورند. صنعت فولاد نیز همچون بسیاری دیگر از صنایع کشور، امروزه با موضوع بومی سازی دست و پنجه نرم می کند؛ اما فرق بسیار مهم آن با دیگر صنایع؛ اهمیت صنعت فولاد به عنوان یک صنعت مادر و استراتژیک است که لزوم توجه دو چندان به آن را بیش از پیش نمایان می سازد. نیاز این صنعت به برخی از قطعات و تجهیزات خارجی در تولید محصولات فولادی، همچنین برخی از تکنولوژی های مورد استفاده و لزوم به روزرسانی این تکنولوژی ها مطابق با دانش روز دنیا مواردی است که در مبحث بومی سازی صنعت فولاد مورد توجه واقع
می شوند. 

شرکت فولاد آلیاژی ایران نیز از 11 سال پیش فعالیت های بومی سازی خود را آغاز نموده است و در ساختار سازمانی نیز واحدی بنام بومی سازی و مهندسی معکوس و همچنین شناسایی و جایگزینی قطعات در دفتر فنی مهندسی شرکت ایجاد شده است.

حضور در نمایشگاههای مرتبط، تهیه برشور و CD نیازمندی ها و توانمندی های شرکت، ارائه چندین مقاله در مورد توانمندی های فولاد آلیاژی در کنفرانس های و شرکت در جلسات بومی سازی و توسعه تکنولوژی انجمن آهن و فولاد از دیگر فعالیت های این شرکت بوده است.

 

فعالیت های بخش بومی سازی و مهندسی معکوس در شرکت فولاد آلیاژی ایران به دو بخش عمده تقسیم می گردد:

1- تهیه نقشه ساخت و مشخصات فنی قطعات

تا کنون بالغ بر 8900 دفترچه فنی قطعات تهیه گردیده است که بیش از 4555 دفترچه به ساخت قطعات منجر شده است. ضمناً بر حسب نیاز تعداد  266 دفترچه نیز در حال تدوین می باشد.

استقرار پیمانکار جهت مهندسی معکوس قطعات و تجهیزات و تهیه دفترچه های فنی و مذاکره با مشاور و تهیه قرارداد جهت تدوین و تأمین زیر ساختهای لازم برای به روز رسانی و ارتقای سیستم های زنجیره تأمین شرکت نیز به انجام رسیده است.

نمونه ای از دفترچه های تهیه شده عبارتند از: 

- مجموعه ماشین برش CCM2

- کارتریج های خط نورد

- مجموعه کلمپ الکترود کوره فولادسازی

- مجموعه لدل کار

2- جایگزینی و بومی سازی قطعات:

قسمت دیگری از فعالیت بخش بومی سازی و مهندسی معکوس، جایگزینی قطعاتی است که از رده تولید خارج
شده اند یا بخشی از تولیدات سازندگان داخلی است که با شناسایی و مقایسه مشخصات فنی آن ها با نمونه خارجی و
تکمیل اطلاعات آنها از داخل تأمین
می گردد.

بیش از 218 کالا از جمله قطعات برقی و مکانیکی با تکمیل اطلاعات و شناسایی سازندگان داخلی، از داخل کشور تأمین گردید عبارتند از:

• کوپلینگ هیدرولیک فلندر

• شیر کنترل فشار هوای افشانک های آب ریخته گری 2

• راکتور سه فاز تابلوهای اصلاح ضریب قدرت

• راکتورهای TCR نصب شده در مجموعه SVC

• ترانس کوره پاتیلی

U:33KV,P:12MVA

(در حال بومی سازی با همکاری شرکت ایران ترانسفو)

 

منبع خبر:

آدرس کارخانه : یزد؛ جاده کنار گذر یزد کرمان- نرسیده به پایانه باربری- کیلومتر 24 جاده فولاد- شرکت فولادآلیاژی ایران - کدپستی: 8945151694


تلفن : (035) 37 25 30 90 - 96


فکس : (035) 37 25 46 80


پست الکترونیک : info@iasco.ir

آدرس دفتر تهران : خیابان کریم خان زند،‌خیایان قائم مقام فراهانی، خیابان مشاهیر، پلاک 51، شرکت فولاد آلیاژی ایران - کدپستی: 1589863316


تلفن : (021) 88 32 26 25 - 27


فکس : (021) 88 32 26 28


Sales Dep. : saleoffice@iasco.ir


Purchasing Dep. : purchaseoffice@iasco.ir

آمار بازدیدکنندگان


بیشترین بازدید همزمان :

بازدید امروز : 906

بازدید دیروز : 1,711

کل بازدید : 3,335,632