زبان / Language

بهینه سازی مصرف پساب های تصفیه شده در شرکت فولاد آلیاژی ایران

بهینه سازی مصرف پساب های تصفیه شده در شرکت فولاد آلیاژی ایران

 

مقدمه خبر :

این روزها مسئله کمبود آب در سراسر جهان به بحرانی عمومی تبدیل شده است. به همین علت، اقدام برای صرفه جویی در مصرف آن نه تنها باعث کاهش هزینه می شود، بلکه برای کشور و نسل های آینده نیز مفید خواهد بود. کمبود آب و بحث تنش آبی در هر استان و شهری مطرح می شود. خـطر کم آبی و خشکسالی کشورمان را تــهدید می کند و مــوثرترین راه مــدیریت مصرف و صــرفه جویی آب توسط همه مـردم می باشد. واحد انرژی و تاسیسات شرکت فولاد آلیاژی ایران نیز در تلاش است تا با استفاده از فناوریهای جدید راهی برای غلبه بر بحران آب بیابد و در این راستا تاکنون اقدامات مفید بسیاری را انجام داده اند. پروژه بهینه سازی مصرف پسابهای تصفیه شده در شرکت فولاد آلیاژی ایران یکی از پروژه هایست که به همین منظور در این واحد تعریف و اجرا گردیده است. برای آشنایی بیشتر با اقدامات صورت گرفته به سراغ مهندس محمد ایاز؛ سرپرست آبرسانی واحد انرژی و تاسیسات رفته و با هم به گفتگو نشستیم:  

 

 

وی در ابتدا در خصوص روال کار قبل از انجام پروژه گفت: در روش قبلی پساب بهداشتی بعد از تصفیه صرف خنک سازی سرباره های فولاد سازی می گردید و مازاد آن در آبیاری فضای سبز استفاده میشد. پســـاب اسمز معکــوس نیز وارد لاگن های تبخیری شده و تا زمان تبخیــر شدن و اتمام آب در لاگن ها باقی می ماند.

مهندس ایاز در همین خصوص افزود: در ادامه این روش مشکلات متعددی بر سر راه ما قرار گرفت که موجبات هزینه های سرسام آور برای شرکت بود که من جمله آنکه برای ادامه کار به روش قبل با توجه به پر شدن ظرفیت لاگن های تبخیــری بایستی در کنار آن ها لاگن های جدید ساخته شود که ســاخت این لاگن ها هزینه تقریبی بالغ بر سه میلیاردو ششصد و هشتاد و چهار میلیون ریال را برای سازمان را در برداشت در همین راستا همکاران من در واحد آبرسانی بر آن شدند تا پروژه بهینه سازی مصرف پساب ها در شرکت فولاد آلیاژی ایران را تعریف و اجرا نمایند.

سرپرست واحد آبرسانی در ادامه گفت: با توجه به قرار گیری کشور ما در منطقه کم آب جهان و محدودیت دسترسی به منابع آبی در بخش وسیع از کشور، استفاده از فاضلاب تصفیه شده در مصارف گوناگون می تواند گزینه بسیار مناسب و مقرون به صرفه جهت تامین آب مورد نیاز صنایع مختلف باشد که در عین حال منجر به حفظ منابع آبی موجود و جلوگیری از اتلاف آب و آلودگی محیط زیست نیز می شود در همین راستا مقرر شد کلیه پسابهای بهداشتی تصفیه شده به مخزن بالادست کارخانه منتقل شود و صرف آبیاری قطره ای فضای سبز شرکت گردد، هم چنین پساب اسمز معکوس که املاح و نمک بالایی دارد به جای تبخیر شدن جهت خنک سازی سرباره های فولادسازی استفاده شود.

ایاز مزایای این پروژه برای سازمان را مواردی چون عدم نیاز به ساخت لاگن های تبخیری جدید و صرفه جویی عددی بالغ بر سه میلیارد و ششصد و هشتاد و چهار میلیون ریال، صرفه جویی میانگین روزانه بین 70 تا 100 هزار لیتر آب برای  مصارف خنک کاری سرباره ها (سالی 25000 الی 36000 متر مکعب) و هم چنین  با توجه به استفاده از آب پساب اسمز معکوس ضمن صرفه جویی در مصرف آب، در سال حداقل مبلغی بین 890 میلیون ریال الی یک میلیارد و دویست و هفتاد میلیون ریال کاهش هزینه برای سازمان دانست.

وی در پـایــان ضمــن تشکر از حمایتهای مهندس غدیری، مهندس زارع زاده و واحد محیط زیست شرکت برای حصول نتیجه گفت: صرفه جویی در مصرف آب فقط معضل ایران نیست. کم آبی گریبان نیمی از جمعیت جهان را گرفته است، سرانه منابع جهانی آب که با رشد جمعیت کاهش می یابد، اکنون یک سوم کمتر از سال۱۹۷۰ میلادی است و شمار قابل توجهی از کشورهایی که منابع سرانه سالانه آب آنها بین یک هزار تا دو هزار متر مکعب است، در مرز بحران کم آبی قرار دارد بد نیست گاهی به ایران بدون آب فکر کنیم آن موقع اهمیت صرفه جویی در مصرف این مایه حیات را بیشتر درک خواهیم کرد.

 

 

 

 

منبع خبر:

آدرس کارخانه : یزد؛ جاده کنار گذر یزد کرمان- نرسیده به پایانه باربری- کیلومتر 24 جاده فولاد- شرکت فولادآلیاژی ایران - کدپستی: 8945151694


تلفن : (035) 37 25 30 90 - 96


فکس : (035) 37 25 46 80


پست الکترونیک : info@iasco.ir

آدرس دفتر تهران : خیابان کریم خان زند،‌خیایان قائم مقام فراهانی، خیابان مشاهیر، پلاک 51، شرکت فولاد آلیاژی ایران - کدپستی: 1589863316


تلفن : (021) 88 32 26 25 - 27


فکس : (021) 88 32 26 28


Sales Dep. : saleoffice@iasco.ir


Purchasing Dep. : purchaseoffice@iasco.ir

آمار بازدیدکنندگان


بیشترین بازدید همزمان :

بازدید امروز : 1,276

بازدید دیروز : 1,711

کل بازدید : 3,336,002