زبان / Language

آشنایی با صندوق‌های قابل ‌معامله در بورس

آشنایی با صندوق‌های قابل ‌معامله در بورس

 

مقدمه خبر :

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشتـرک (Mutual Funds)، یکی از ابزارهای پرطرفدار سرمایه‌‌‌گذاری است که از ریسک معقولی برخوردار بوده و سرمایه‌گذاران می‌‌‌توانند در بلندمدت بازدهی معقولی را از آن انتظار داشته باشند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با هدف مدیریت حرفه‌ای منابع و کسب بازدهی مناسب از طریق تجمیع سرمایه افراد و سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار، تشکیل شده‌‌‌اند و در سطح جهان از تنوع بالایی برخوردارند. 

 

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشتـرک  (Mutual Funds)، یکی از ابزارهای پرطرفدار سرمایه‌‌‌گذاری است که از ریسک معقولی برخوردار بوده و سرمایه‌گذاران می‌‌‌توانند در بلندمدت بازدهی معقولی را از آن انتظار داشته باشند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با هدف مدیریت حرفه‌ای منابع و کسب بازدهی مناسب از طریق تجمیع سرمایه افراد و سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار، تشکیل شده‌‌‌اند و در سطح جهان از تنوع بالایی برخوردارند.
بــه طــور کلــی، صنـدوق‌هـای سرمایــه‌گذاری در سه دسته از دارایــی‌های مالـــی سرمایه‌‌‌گذاری می‌‌‌کنند که عبارتند از:
• اوراق دارایی (سهام)
• اوراق بدهی (اوراق مرابحه شرکتی)
• اوراق مشارکت دولتی (بدون ریسک)
بـــازده واحـــدهای صنـــدوق‌‌‌های سرمایه‌‌‌گذاری، با استفاده از ارزش خالص دارایی یا NAV محاسبه و قیمت‌گذاری ‌‌می‌‌‌شود. 
ارزش خالص دارایی یا (Net Asset Value (NAV، برابر است با مجموع تمام دارایی‌ها منهای تمام بدهی‌های پرتفوی صندوق در انتهای یک روز، تقسیم بر تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق در انتهای همان روز. یکی از معروف‌‌ترین انواع صندوق‌‌‌های سرمایه‌‌‌گذاری، صندوق سرمایه‌‌‌گذاری قابل معامله در بورس (EXCHANGE TRADED FUND) یا ETF نام دارد که مانند یک سهم در بازار سرمایه معامله و قیمت آن از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌گردد. 
ETFها ساختاری شبیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک دارند. واحدهای این صندوق‌های قابل معامله، در بازار بورس اوراق بهادار و با قیمتی نزدیک به NAV معامله می‌شوند.
ارزش مبنای هر واحد سرمایه‌‌‌گذاری در صندوق‌‌‌های قابل معامله ۱۰,۰۰۰ ریال است و NAV آنها هر ۲ دقیقه یکبار محاسبه می‌گردد. برخی از صندوق‌های ETF از نوع با درآمد ثابت دارای پرداخت سود دوره‌ای بوده و ارزش هر واحد پس از پرداخت سود ماهانه به قیمت اسمی ۱۰,۰۰۰ ریال بازمی‌گردد. 
برخی دیگر نیز سود دوره‌ای ندارند و ارزش واحد آن به صورت تجمعی اضافه می‌شود و دارندگان آنها از تفاوت قیمت خرید و فروش هر واحد کسب سود می‌نمایند. 
دوره فعالیت این صندوق‌ها به‌صورت نامحدود بوده و حداقل و حداکثری برای سرمایه‌گذاری افراد حقیقی و حقوقی در این صندوق‌ها در نظر گرفته نشده است. البته حداقل مبلغ برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صد هزار تومان تعیین شده است که این رقم شامل صندوق‌های ETF نیز می‌شود. 
باز خرید واحدهای این نوع صندوق‌ها در کوتاه مدت بدون پرداخت جریمه امکان‌پذیر بوده و دوره پرداخت وجه بازخرید واحدها حداکثر یک روزکاری است. 
به همین دلیل این صندوق‌ها از نقدینگی و شفافیت قیمتی نسبتاً بالایی برخوردارند.
... ادامه دارد

 

منبع خبر:

آدرس کارخانه : یزد؛ جاده کنار گذر یزد کرمان- نرسیده به پایانه باربری- کیلومتر 24 جاده فولاد- شرکت فولادآلیاژی ایران - کدپستی: 8945151694


تلفن : (035) 37 25 30 90 - 96


فکس : (035) 37 25 46 80


پست الکترونیک : info@iasco.ir

آدرس دفتر تهران : خیابان کریم خان زند،‌خیایان قائم مقام فراهانی، خیابان مشاهیر، پلاک 51، شرکت فولاد آلیاژی ایران - کدپستی: 1589863316


تلفن : (021) 88 32 26 25 - 27


فکس : (021) 88 32 26 28


Sales Dep. : saleoffice@iasco.ir


Purchasing Dep. : purchaseoffice@iasco.ir

آمار بازدیدکنندگان


بیشترین بازدید همزمان :

بازدید امروز : 1,455

بازدید دیروز : 1,211

کل بازدید : 3,334,470