زبان / Language

متالورژی در قرآن

متالورژی در قرآن

 

مقدمه خبر :

بی شک قرآن کتاب هدایت بشر و منشأ بسیاری از علوم بوده و مطالب علمی آن انسان را به تفکر وا می‌دارد. قرآن، کلام خداوند و برترین کتابی است که بر دنیای خاکی نازل شده است. به جرأت می‌توان آن را برنامه‌ی کامل برای زندگی بشر دانست؛ چـرا که علاوه بر آموزش مسایل تربیتی، اخلاقی و دیـنی، اطلاعات گرانبهای علمی نیـز در درون این کتاب مقدس نهفته می‌باشد. در این مقاله بر آن شدیم تا گوشه‌ای از مباحث متالورژیکی و فلزشناسی مطرح شده در قـرآن کریم را بیان نمائیم:  

 

 

قسمت اول فولاد:
اولین سوره‌ای که مورد بحث قرار می‌گیرد، سوره حدید می‌باشد. حدید به معنای آهن می‌باشد.
خداوند در آیه 25 سوره حدیـد می‌فرماید:
«ما رسولان خود را با دلائل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسائی حق و قوانین عادلانه) نازل کردیم، تا مردم قیام به عدالت کنند، و آهن را نازل کردیم که در آن قوت شدیدی است، و منافعی برای مردم، تا خداوند بداند چه کسی او و رسولانش را یاری می‏کنند بی آنکه او را ببینند، خداوند قوی و شکست ناپذیر است».
مطالب علمی در مورد آیه 25 سوره حدید:
در مقام تفسیر علمی آیه کریمه فوق، بی مناسبت نیست که بدانیم، دانشمندان علوم هنوز هم که هنوز است به کشف‌های جدید کاربرد آهن در شئون مختلف زندگی انسان می‌پردازند که برای روشن شدن مقداری از عظمت این عنصر، چنـد سطری را از باب مشت نمونه‌ی خروار، بیان می‌نماییم.
دو خاصیت مهمی که در آهن وجود دارد و در دیگر مواد اصلاً موجود نیست، یکی ضریب انبساط حرارتی است که آهن با آن تغییر حالت می‌دهد. این میزان معادل میزان حــرارتی است که مواد ساختمانی و از جمله بتون با آن درجۀ حرارت آماده‌ی بهره‌گیری می شود. 
در واقع همین خاصیت است که آهن را به عنوان شایسته‌ترین ماده برای ساختمان سازی مطرح می‌کند، اگر ضریب انبساط حرارتی این عنصر همچون سایر مواد معدنی با ضریب انبساط حرارتی بتون اختلاف می‌داشت، ساختمان‌ها در اندک مدتی درهم فرو می‌ریختتد. 
دومین خاصیت آهن، خاصیت مغناطیسی آن است که به سهولت می‌تواند در موارد الکتریکی به کار گرفته شود، و از این طریق است که ایجاد ابزارهای برقی و ماشین‌های مولد برق و تکنولوژی وابسته به آن، ممکن و آسان گردیده است.
در واقع این آهنی که سوره ی 57 قرآن کریم یعنی سوره‌ی (حدید) به اسم آن مسمّی گردیده است، جایگاه و منزلت بزرگ و اهمیت فراوان خود را در دگرگون ساختن چهره‌ی زندگی مـادی انسان، مرهون بیان قرآن است؛ که صدها سال قبل از آنکه انسان به اهمیت شایان آن متوجـه گردد، در رابطه با آن چنین گفت:
« و ما آهن را فرود آوردیم که در آن نیرویی سخت، شدید و منافعی بسیار برای مردم هست»
اعجاز عددی در سوره حدید:
عنصر آهن (Fe) در جدول تناوبی (مندلیوف) دارای عدد اتمی 26 است و همچنین دارای چندین ایزوتوپ پایدار است که متداول‌ترین آن Fe56 است اما در سطح زمین 2 درصد ایزوتوپFe57 دیده می‌شود که این ایزوتوپ خواص جالبی دارد. سومین انرژی یونیزاسیون این عنصر 2957 کیلو ژول بر مول است.
 حال به مهمترین نکات قرآنی ذکر شده در این مقاله می‌پردازیم:
1) کلمه (الحدید) در حساب ابجد برابر با 57 است که هم پنجاه هفتمین سوره قرآن و هم یکی از ایزوتوپ‌های آهن است.
2) کلمه (حدید) در حساب ابجد برابر با 26 یعنی عدد اتمی آهن است.
3) سوره حدید، سورۀ 57‌ام قرآن است و بعد از آن 57 سوره تا پایان قرآن وجود دارد. قبل از سورۀ حدید، 56 سوره در قرآن موجود می‌باشد و اگر سوره‌های قرآن را از انتها بشماریم، سورۀ حدید سورۀ 58ام خواهد بود. و این سه عدد از ایزوتوپ‌های پایدار آهن می‌باشند.
4) بین آیات 1 تا 26 سوره الحدید 26 دفعه نام خداوند برده شده که این رقم با عدد اتمی آهن مساوی است.
همۀ این موارد که ذکر شد تنها بخشی از مطالب و برداشت محقیقن در مورد این آیه بود.

 

 

منبع خبر:

آدرس کارخانه : یزد؛ جاده کنار گذر یزد کرمان- نرسیده به پایانه باربری- کیلومتر 24 جاده فولاد- شرکت فولادآلیاژی ایران - کدپستی: 8945151694


تلفن : (035) 37 25 30 90 - 96


فکس : (035) 37 25 46 80


پست الکترونیک : info@iasco.ir

آدرس دفتر تهران : خیابان کریم خان زند،‌خیایان قائم مقام فراهانی، خیابان مشاهیر، پلاک 51، شرکت فولاد آلیاژی ایران - کدپستی: 1589863316


تلفن : (021) 88 32 26 25 - 27


فکس : (021) 88 32 26 28


Sales Dep. : saleoffice@iasco.ir


Purchasing Dep. : purchaseoffice@iasco.ir

آمار بازدیدکنندگان


بیشترین بازدید همزمان :

بازدید امروز : 94

بازدید دیروز : 1,148

کل بازدید : 3,325,492