زبان / Language

امیدوارم شاهد تولید گرید فولادی مخصوص با نام فولادآلیاژی ایران باشیم

امیدوارم شاهد تولید گرید فولادی مخصوص با نام فولادآلیاژی ایران باشیم

 

مقدمه خبر :

مسعود فانیان، از نامداران چهره‌های صنعت ایران پس از انقلاب اسلامی است. وی فارغ‌التحصیل در رشته زمین شناسی از دانشگاه اصفهان است. فعالیت در جهاد سازندگی از سال 1358 را می‌توان نخستین عرصه فعالیت وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و مدیرعاملی شرکت فولاد آلیاژی ایران و مدیرعاملی شرکت (MZC) و شرکت روی مهدی آباد که یک سرمایه‌گذاری مشترک ایران و استرالیا از دیگر تجربه های مدیریتی وی می باشد. وی در کارنامه خود تجارب دیگری از جمله مجری پروژه فولادآلیاژی ایران، مشاور طرح ها و توسعه شرکت ملی فولاد، سرپرست معادن ذغال سنگ اشکی در منطقه ذغالی هجرک در کرمان و مسئولیت احداث تونلهای استخراج و پیشروی و همزمان تولید ذغال سنگ، مجری طرح و مسئول پروژه سنگ آهن گل گهر در سیرجان و عضو هیأت عامل سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران را دارد.  

 

 


تعریف شما از وضعیت کنونی شرکت چیست؟ اظهار نظر از وضعیت کنونی شرکت فولاد آلیاژی ایران با توجه به نداشتن اطلاعات لازم و به‌روز برایم ممکن نیست. لیکن اگر مبنا را آخرین گزارش ارائه شده در جلسه مدیران که جامع و تلفیقی بوددر نظر بگیریم وضعیت شرکت از نظر تولید و فروش مناسب و خوب است.
آیا عملکرد و فعالیت شرکت فولادآلیاژی از دهه 70 تاکنون طبق برنامه پیش بینی شده بوده است؟ اگر نه، چه موانع و مشکلاتی برای تحقق آن وجود داشته است؟ عملکرد و فعالیت شرکت تا سال 78 که به تولید رسید مناسب و تقریباً برابر برنامه ریزی و تخصیص بودجه داده شده بود. البته مشکلات و موانع بسیار بود مثل مشکلاتی که برای همه پروژه بزرگ و ملی دیگر هم در زمان بعد از جنگ بود. تأمین مالی، ریالی و ارزی، فاینانس، محدودیت های وجود بر تحریمها که همیشه کم و زیاد وجود داشته برای رفع موانع هم با اصرار و پیگیری و با توضیح به مسئولین مربوطه و وزارتخانه های درگیر رفع مشکل می کردند.
در حال حاضر نیاز شرکت را در چه می‌بینید و پیشنهادتان برای گسترش کار چیست؟ نیاز شرکت حرکت در مسیر استراتژی تعریف شده، حضور پررنگ‌تر در بازارهای بین‌المللی به‌خصوص کشورهای صنعتی اروپا و آسیا می باشد. در این زمینه تلاش‌هایی هم صورت گرفته که باید بیشتر گسترش یابد.
بیشترین نیاز صنایع به فولادهای پرآلیاژ مثل فولادهای ابزار، سوپاپ، تندبُر، زنگ نزن، خوش‌تراش، مقاوم به حرارت و ... می‌باشد که در تناژ کم و قیمت‌های بالا عرضه می‌شوند در حالی که شرکت‌های محدودی این نوع فولادها را تولید می‌کنند. ضمناً سعی در فروش محصول به تولیدکنندگان صاحب نام و دارای برند جهانی مثل بنز، رنو و یا تویوتا در زمینه اتومبیل و مشابه در زمینه دیگر صنایع برابر سال ها بازاریابی و زمینه سازی حضور پر قدرت در عرصه فروش فولادهای خاص می‌باشد و این تفکر از ابتدا وجود داشت، تا آنجا که به یاد دارم سال 78 که ابتدای تولید ما بود تفاهم نامه‌ای با شرکت‌ بنز برای فروش فنر امضاء کردیم و متعاقب آن هم از آنجا که شرکت‌های بزرگ برای خرید کالا شرایط خاص خود را دارند دو نفر تکنسین برای حصول اطمینان از توانمندی تکنولوژیک و در اختیار داشتن تجهیزات مناسب به کارخانه اعزام کرده و پس از بررسی و تأیید برای خرید فولاد فنر اعلام آمادگی کردند که به مدیریت جدید واگذار شد و از چند و چون اجرای آن مطلع نیستم.
خبر خوبی که از مهندس چایچی شنیدم سال گذشته شرکت رنو برای بررسی توانمندی شرکت متخصصینی اعزام و پس از بررسی آنها تأیید لازم را اعلام کرده اند که با تحمیل تحریم‌های اخیر اقدامات بعدی صورت نگرفته است.
جنابعالی به عنوان یکی از مدیران موفق،چه راهکارهایی را اتخاذ نمودید تا به این نشان نائل آمدید؟ هیچ موفقیتی بدون همکاری کلیه پرسنل و مدیران، مشاوران و تلاش بی‌وقفه محقق نمی‌شود.
همدلی، همکاری، تلاش خستگی ناپذیر و صداقت کاری و جدیت همراه با باور به انجام کار در همه همکاران عامل اصلی موفقیت مدیران پروژه بود.
هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی، کنترل، مرور عملکردها و بررسی مستمر آنها، شناسایی نواقص و نارسائی ها و کمک به رفع آنها را می‌توان از عوامل مؤثر دانست.
شاید کوتاه‌ترین جمله از نقش خود در هرگونه موفقیتی که حاصل شده را به این نحو بتوانم بازگو کنم. دقت در انتخاب همکاران و مشارکت فعال آنها در آموزش و دوره‌های مربوط به تخصص مورد نیاز را بتوان از پارامترهای اصلی توفیقات حاصله در شرکت دانست.
یک خاطره از کارتان تعریف کنید. در طول اجرای این پروژه از ابتدا یعنی نحوه انتخاب زمین و شروع کار با یک نفر در یزد، حضور اولین همکاران و الی آخر و به اصطلاح هر آجری که روی هم گذاشته شده و هر همکاری که اضافه شده تا آمدن اولین تجهیزات، تولید اولین محصولات نوردی و عملیات حرارتی و انجام اولین عملیات ذوب، اعزام همکاران برای آموزش داخل و خارج کشور و ... تمام خاطره است. اما ذکر یک خاطره که برای خوانندگان مجله ممکن است جالب باشد بازدید رئیس جمهور وقت بدون برنامه‌ریزی قبلی از سایت بود.
مرحوم آقای هاشمی برای کلنگ‌زنی شروع احداث خط لوله انتقال آب و دیدار با مردم به یزد آمده بودند. قبل از آن هرچه اصرار کردیم برای قرار گرفتن شرکت در برنامه بازدید، افراد تصمیم‌گیر در استان و ریاست جمهوری به دلیل اینکه هنوز تجهیزاتی وارد کارخانه نشده بود و صرفاً عملیات ساختمانی و احداث سالن‌های کارخانه‌ها بود، مناسب بازدید ندیدند و در برنامه نگذاشتند. مسیری که برای کلنگ‌زنی می‌رفتند عبور از جلو کارخانه بود علی‌رغم این موضوع به همکاران گفتم آمادگی نسبی داشته باشید تا ببینیم چه می‌شود، تعدادی نقشه و گزارش کوتاهی آماده کردیم، از آنجا که ساعت دقیق عبور را نمی‌دانستیم کاروان همراه را هنگام رفتن ندیدیم، به سرعت عبور کرده بودند چون مطلع بودیم که بازگشت هم بالاجبار از همین مسیر است و طبیعی بود که زیاد هم طول نخواهد کشید منتظر شدیم و با آمدن اتومبیل حامل آقای رئیس جمهور خواستم نزدیک شوم که محافظین گفتند نمی شود بلند صحبت کردم و ایشان گفتند بیا جلو، بنده اصرار کردم که باید تشریف بیاورید داخل و بازدید کنید. گفتند وقت نداریم، باید یکی از شهرستانها برویم. نهایتاً قرار شد بازدید کوتاه باشد با اتومبیل داخل سایت واحدهای در حال کار را بازدید کردیم و توضیح دادم که به موازات هم همکاران رستوران کوچک را آماده کرند چون امکانات دیگری نداشتیم در اتاق کنفرانس، نه سالن اجتماعات لیکن با نقشه و وایت برد توضیح دادیم و پاسخ سؤالات را هم از آنجا که بازدید در برنامه قبلی نبود کسی از شرکت فولاد و وزارتخانه هم حضور نداشت جالب و برایشان جالب توجه شده بود. این بازدید نتیجه و اثر مثبت خوبی برای پروژه و رفع خیلی از موانع را در پی داشت. در بازدید دوم ایشان حرکت آن روز و نحوه بازدید قبلی را یادآور شدند که جالب بود.
آرزوی شما برای شرکت چیست؟ بزرگترین آرزوی من برای شرکت ارتقاء سطح تولید از نظر، فولادهای پر آلیاژ که با عنوان High Alloy شناخته می شوند و تقریباً با توجه به انواع گریدهای فولادی در ایران و منطقه هنوز رقیب جدی ندارد و تقریباً تنها بازیگر این عرصه در منطقه محسوب می‌شود، ولی آرزوی اصلی من این است که شاهد تولید یک گرید فولاد مخصوص با کاربرد و تعریف جدید با عنوانی از فولاد آلیاژی ایران باشم. بدیهی است تمام ساز و کارهای این نوآوری هم در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی و وجود مرکز تحقیقات و هم از نظر پرسنل مجرب و آموزش دیده در شرکت فولاد آلیاژی فراهم می باشد.
در خاتمه اگر نکته و یا مطلب خاصی برای خوانندگان مجله دارید بفرمائید.
در بازدید از کارخانه ذوب مطلع شدم که موفق شدند بدون حضور مشاورین و با بکارگیری و استفاده از اطلاعات دانش فنی موجود و توسط نیروی متخصص در شرکت دو گرید، استنلس استیل(زنگ نزن) را تولید کنند و همچنین سفارشات فولاد ابزاری را براساس خواست خریدار تولید کنند، این نشانه خوب و خبر خوبی برای شرکت و سهامداران می باشد مبنی بر اینکه توان تجهیزات و تکنولوژی موجود است که خود سرمایه بزرگی است.
مطمئن هستم که هنوز تجهیزات امکانات آزمایشگاهی و R&D دانش فنی موجود، هیچکدام در این سطح در دیگر فولادسازی های کشور نیست و این راه را نشان می دهد که شرکت باید مرتباً به سمت تولید فولادهای کیفی برتر برود، در شرایط فعلی که محدودیت هایی برای تأمین فولادهای مخصوص برای بخش های دیگر صنعت کشور پیش آمده، شرکت می تواند از موقعیت استفاده و فولادهای مورد نیاز صنایع یا میکرو آلیاژها را تولید کند در واقع نقش اصلی خود را به عهده گیرد. ارسال مقالات علمی و فنی به مجلات تخصصی کشور و دیگر کشورها از ضروریات این مجموعه است که توان فنی و علمی خود را تبلیغ کند.
توسعه صادرات که با توضیح داده شده مشاهده می شود که به پانزده کشور رسیده را باز هم توسعه داده شود. حفظ نیروهای متخصص و ارائه راهکارهایی برای تولیدات مشترک با فولادسازی های مهم در اروپا و ژاپن و اخیراً هم کشور چین توصیه می شود.
در پایان از مدیران شرکت بخاطر فراهم نمودن بازدید هرچند کوتاه از شرکت و دیدار همکاران تشکر می کنم به نظرم شالوده تجهیزات شرکت و همچنین نیروی انسانی به طور نسبی حفظ شده علی الرغم ترک تعدادی از نیروهای آموزش دیده و مجرب از شرکت هنوز پتانسیل کاری وجود دارد. و همچنین آرزوی توفیقات بیشتر همراه با سلامتی و سربلندی برای کلیه همکاران شاغل و خانواده های محترم آنها و مدیریت و دست اندرکاران مجموعه شرکت فولاد آلیاژی ایران را دارم و یاد تمامی همکاران و دوستان که سال های پیش از زمان اجرای پروژه تا بحال در شرکت بوده اند و بازنشست یا شرکت را ترک کرده اند گرامی می دارم و از خداوند سلامتی همگان را خواستارم. 

 

منبع خبر:

آدرس کارخانه : یزد؛ جاده کنار گذر یزد کرمان- نرسیده به پایانه باربری- کیلومتر 24 جاده فولاد- شرکت فولادآلیاژی ایران - کدپستی: 8945151694


تلفن : (035) 37 25 30 90 - 96


فکس : (035) 37 25 46 80


پست الکترونیک : info@iasco.ir

آدرس دفتر تهران : خیابان کریم خان زند،‌خیایان قائم مقام فراهانی، خیابان مشاهیر، پلاک 51، شرکت فولاد آلیاژی ایران - کدپستی: 1589863316


تلفن : (021) 88 32 26 25 - 27


فکس : (021) 88 32 26 28


Sales Dep. : saleoffice@iasco.ir


Purchasing Dep. : purchaseoffice@iasco.ir

آمار بازدیدکنندگان


بیشترین بازدید همزمان :

بازدید امروز : 1,036

بازدید دیروز : 1,543

کل بازدید : 3,324,153