زبان / Language

اجرای طرح تبدیل غلتک صافکاری 1 به 2 ، نمونه موفق بازیافت قطعات فرسوده یکی از موارد پر مصرف و استراتژیک در واحد تکمیل کاری غلتکهای مربوط به ماش

اجرای طرح تبدیل غلتک صافکاری 1 به 2 ، نمونه موفق بازیافت قطعات فرسوده یکی از موارد پر مصرف و استراتژیک در واحد تکمیل کاری غلتکهای مربوط به ماش

 

مقدمه خبر :

اجرای طرح تبدیل غلتک صافکاری 1 به 2 ، نمونه موفق بازیافت قطعات فرسوده یکی از موارد پر مصرف و استراتژیک در واحد تکمیل کاری غلتکهای مربوط به ماشین صافکاری می باشد. جنس غلتک از فولاد سرد کار 110 K می باشد. این فولاد ذاتاً یک فولاد گران قیمت است و چون در زمره موارد خرید خارجی است، بالطبع در حال حاضر و در شرایط کنونی تهیه آن آسان نیست. ما همواره سعی کرده ایم در این زمینه خاص حساس باشیم و تا حد امکان از این قطعه استفاده بهینه کنیم. برای مثال در سالهای پیش تجربه بازیافت غلتک محدب از نوع مقعر اسقاطی را داشته ایم. طی یک پیشنهاد بر آن شدیم تا از غلتک های بزرگ که مخصوص ماشین صافکاری 2501 می باشند، غلتک کوچک ماشین صافکاری 2502 و 2503 را استحصال کنیم. بر این اساس گروه پروژه تشکیل شد. ابتدا نقشه های مربوطه شامل نقشه مجموعه غلتک، شفت و نقشه مونتاژی مربوط به ماشین 2501 و 2502 تهیه گردید.در حوزه کاری جهت خروج شفت از غلتک اسقاطی و تراش کاری های لازم باید آن را آنیل می کردیم، این کار در واحد عملیات حرارتی صورت گرفت. بعد از این عملیات برش غلتک انجام گرفت و شفت از آن خارج گردید. عملیات تراشکاری خشن اولیه روی آن انجام گرفت سپس دوباره تحت عملیات سخت کاری و برگشت واقع گردید. پس از این مرحله برای تراشکاری نهایی اقدام لازم صورت گرفت. در نتیجه یک غلتک مخصوص ماشین صافکاری 2502 یا 2503 از غلتک اسقاطی ماشین 2501 حاصل گردید. - قطر غلتک ماشین صافکاری 2501، 550 میلیمتر است و پس از سایش و کاهش 40 میلیمتری از قطر آن، اسقاط می شود. - قطر غلتک ماشین صافکاری 2502 و 2503، 450 میلیمتر می باشد. - قیمت مجموعه غلتک 2502 و 2503 هرکدام بر اساس خرید آن که در اواخر سال 97 صورت گرفته، 16000 یورو می باشد. غلتک ساخت داخل هم80 میلیون تومان هزینه در برداشته است. با توجه به کل هزینه مربوط به این پروژه که شامل 25 میلیون تومان برای تهیه نقشه و اجرا ی آن می باشد، سودآوری حدود 215 میلیون تومان نسبت به خرید خارج و 55 میلیون تومان نسبت به خرید داخلی را در بر داشته است. - شایان ذکر است که تمام مراحل اجرایی این پروژه که شامل عملیات حرارتی آنیل، سخت کاری، برگشت و تراش کاری می شود در مجموعه عملیات حرارتی و تکمیل کاری در شرکت فولاد آلیاژی صورت گرفته و این خود گامی است در جهت خودکفایی. افراد گروه پروزه عبارتند از: آقایان مهندسین حمید میرجلیلی، رضا رضایی، برید لقمانی، محمودی هاشمی، یعقوب جعفری. با تشکر فراوان از شرکت طراحی و مهندسی فولاد یاران که در انجام این پروژه ما را یاری کردند.  

 

 

گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران

از عملکرد دو ماهه کشور

گزارش عملکرد دو ماه ابتدای سال صنعت فولاد کشور توسط انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در تیرماه ارائه گردید.

بر اساس این گزارش، تولید فولاد میانی (ذوب ریخته گری شده) کشور با رشد ۲ درصد رشد از ۴ میلیون و ۲۵۸ هزار تن به ۴ میلیون و ۳۳۵ هزار تن رسیده است که ۲ میلیون و ۵۶۸ هزار تن آن بیلت و بلوم بوده و یک میلیون و ۷۶۷ هزار تن نیز اسلب می باشد.

رشد تولید بیلت و بلوم کشور ۱۵ درصد بوده درحالی که تولید اسلب افت ۱۳ درصدی داشته است.

محصولات فولادی

بر اساس آمار انجمن، رشد تولید محصولات فولادی (مقاطع طویل و مقاطع تخت تولیدی) نیز ۱۶ درصد بوده و از ۳ میلیون و ۳۵ هزار تن به ۳ میلیون و ۵۲۲ هزار تن رسیده است.

از این میزان، تولید مقاطع طویل فولادی با رشد ۱۸ درصدی از یک میلیون و ۴۳۱ هزار تن به یک میلیون و ۶۸۴ هزار تن رسیده است.

مقاطع طویل تولیدی شامل یک میلیون و ۳۲۴ هزار تن میلگرد، ۲۲۶ هزار تن تیرآهن و ۱۳۴ هزار تن نبشی، ناودانی و سایر مقاطع فولادی بوده که در تمامی این محصولات شاهد رشد می باشیم.  لازم بذکر است رشد تولید میلگرد ۱۸ درصد بوده است.

مقاطع تخت تولیدی نیز یک میلیون و ۸۳۸ هزار تن بوده که شامل یک میلیون و ۵۸۹ هزار تن ورق گرم، ۲۹۰ هزار تن ورق سرد و ۲۳۳ هزار تن ورق پوششدار می باشد. رشد تولید ورق گرم و همچنین ورق پوششدار هر کدام ۱۳ درصد بوده درحالی که تولید ورق سرد با افت ۱۹ درصدی مواجه شده است.

در مجموع محصولات تخت فولادی، رشد ۱۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت.

تولید آهن اسفنجی ۵ میلیون تنی شد

در ۲ ماهه اول امسال در مجموع ۴ میلیون و ۹۹۴ هزار تن آهن اسفنجی در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۹ درصدی داشته است.

 

منبع خبر:

آدرس کارخانه : یزد؛ جاده کنار گذر یزد کرمان- نرسیده به پایانه باربری- کیلومتر 24 جاده فولاد- شرکت فولادآلیاژی ایران - کدپستی: 8945151694


تلفن : (035) 37 25 30 90 - 96


فکس : (035) 37 25 46 80


پست الکترونیک : info@iasco.ir

آدرس دفتر تهران : خیابان کریم خان زند،‌خیایان قائم مقام فراهانی، خیابان مشاهیر، پلاک 51، شرکت فولاد آلیاژی ایران - کدپستی: 1589863316


تلفن : (021) 88 32 26 25 - 27


فکس : (021) 88 32 26 28


Sales Dep. : saleoffice@iasco.ir


Purchasing Dep. : purchaseoffice@iasco.ir

آمار بازدیدکنندگان


بیشترین بازدید همزمان :

بازدید امروز : 1,028

بازدید دیروز : 1,446

کل بازدید : 3,332,832