زبان / Language

مصاحبه با مدیرعامل شرکت فولاد یاران

مصاحبه با مدیرعامل شرکت فولاد یاران

 

مقدمه خبر :

فرصتی دست داد و مجالی مهیّا شد تا همچون گذشته، یک بار دیگر با یکی از افراد موفق به گفت و گو بنشینم و از سفره ی گشوده ی دلِ فردی خلاق و پویا، توشه ای مهیّای دوستداران علم بکنیم. در اتاق مدیریت نشسته ایم، رو در روی رادمردی پرتلاش، خلاق و نام آشنایی، چون آقای مهندس محمد کمال زاده مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی فولادیاران استان یزد  

 

 

لطفاً خودتان را معرفی بفرمائید؟

اینجانب محمد کمال زاده هستم. مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی فولاد یاران، دارای مدرک لیسانس مهندسی صنایع و فوق لیسانس مکاترونیک گرایش طراحی ربات.

آیا هدف خاصی از تحصیل در دو رشته مختلف داشته اید؟

به اعتقاد بنده انسان دارای ظرفیت های نامحدود و ویژه ای می باشد. مشکل اصلی جامعه ما در حوزه صنعت فقدان مدیران چند رشته ای وکلان نگر می باشد که بتوانند با تلفیق علوم مختلف کار هدایت و برنامه ریزی تیم های کاری را داشته باشند. در رشته مهندسی صنایع شما با یک نگاه سیستماتیک و منظم برای برخورد با مسایل روبرو هستید ولی نقطه ضعفی که باعث شکست در حوزه صنعت برای فارغ التحصیلان این رشته می باشد نبود دیدگاه فنی در حوزه مکانیک و برق است که این مهم با خواندن رشته ای مانند مکاترونیک قابل حل می باشد. این مهم باعث شد بنده کارشناسی ارشدم را در رشته مکاترونیک ادامه دهم.

در ابتدا توضیح مبسوطی از ایده برای خوانندگان ما بفرمائید؟

 ایده یک تصور ذهنی است یک نوع نوآوری یا سبک جدیدی از نحوه مصرف یا اجرای یک خدمت یا فعالیت میباشد که با خود، سهولت در انجام کارهای مربوطه را به ارمغان می آورد که برای طیف گستردهای از مخاطبین قابل فهم می باشد. طرح یک ایده، با توجه به ماهیت ذهنی آن، میتواند فارغ از هر گونه قید و بندی صورت پذیرد. اما برای عملی کردن آن، باید به بسیاری از این محدودیتها مثل قوانین فیزیک، حقوق و شیمی و طبیعت و جامعه شناسی  و … توجه کرد. طرح ایدههای نو، رابطه مستقیمی با خلاقیت و آموزش و مهارت دارد. موضوع آن حاوی یک نوآوری، تجربه بدیع، روشی منحصر به فرد بوده و از همه مهمتر هر ایده باید قابلیت اجرا و پیاده سازی داشته باشد.

مشکلات خلق و طرح ایده در کشور ما از دیدگاه شما چیست؟

 مشکل اصلی در طرح ایده فقدان دیدگاه سیستماتیک وکلان نگری می باشد. متأسفانه دانشگاه های ما و سیستم آموزشی ما روش حل مساله و نگاه دقیق و جامع را به افراد به درستی آموزش نمی دهند. یکی دیگر از مشکلات در کشور ما عدم آموزش صحیح کار گروهی و فرهنگ همکاری می باشد که این خود معضلی در این رابطه می باشد.

یکی از بزرگترین نقاط ضعفی که در صنایع دیده می شود عدم توانایی در حل مشکلات و استخراج ایده های ناب و قابل اجرا جهت رفع نیازها و حل مشکلات بوجود آمده می باشد. از دیدگاه من به تعداد مشکلات و چالش های ایجاده شده راه حل وجود دارد.

دیدگاه کلان نگری را می توانید  بیشتر توضیح دهید؟

همانطور که می دانید مشکل، زایده عوامل مختلف می باشد.

هرگاه در هر سیستم عوامل مزاحم و یا بهتر بگویم نویز ایجاد شود مشکلات بوجود می آید. چون هر سیستم از اجزاء مختلف تشکیل شده است و این اجزا با یکدیگر در ارتباط هستند هر گونه نویز یا بی نظمی می تواند باعث اختلال در خدمت سیستم و کارکرد آن شود لذا برای چیره شدن به این مشکلات باید تمام اجزا و روابط بین آنها را به خوبی بشناسید تا بتوانید یک طراحی مناسب برای رفع اشکالات
آن داشته باشید این همان معنی کلان نگری می باشد.

یکی از معضلات و مشکلاتی که با آن بیشتر در گیر بوده اید را توضیح می دهید؟

یکی از معضلات ما کمبود افراد متخصصی که در چند علم اشراف کامل داشته باشد است. صنعت فولاد جزء صنایعی است که بومی سازی در آن خیلی شکل نگرفته و دلیلش آن بوده که انتقال تکنولوژی در آن ساده ترین راه وکم ریسک ترین روش
می باشد. عدم اعتماد صاحبان و مدیران صنایع که آن هم ریشه در نبود تیم های کاری موفق و ماهر می باشد باعث شده است که صنعت داخلی همیشه مصرف کننده تکنولوژی خارجی باشد ولی خوشبختانه تحریم ها باعث شد تا در داخل بیشتر به فکر ساختن و برطرف نمودن معضلات و نیازهایمان بیفتیم.

استراتژی شما در این رابطه چیست؟

استراتژی فولادیاران بر مبنای Making Solution یا ایجاد راه حل هست و شعار ما نیز در تمامی نمایشگاه های بومی سازی نیز بر این مبنا بوده است ما به افراد نمی گوییم چه داریم بلکه
می گوئیم مشکلات شما چیست؟ شما مشکلات را به ما ارائه دهید و ما با ابزارهای در دستمان آنها را رفع می کنیم.

آیا از استراتژی شما استقبال شد؟

صد در صد از این استراتژی استقبال بسیار خوبی شد چون صنعت یکسری مسائل دارد که خودش راه حل آن را نمی داند و به دنبال متخصصینی
می باشد که توانایی حل مسائل بوجود آمده را داشته باشد. لازم به ذکر است حرکت در این مسیر زمانبر و بسیار سخت و همچنین مستلزم کار تیمی و گروهی می باشد. 

آیا تمامی راه حل های ارائه شده داخلی هستند یا ایده از نمونه های خارجی گرفته می شود؟

بعضی از راه حل هایی که از خارج وارد می شود هزینه های گزافی دارد و یا بعضاً ابزاری می خواهد که تهیه آنها در داخل کشور بسیار سخت و یا غیر ممکن است. پیشنهادی که در این رابطه می شود که بنچمارک اولیه در فاز مطالعات صورت گیرد ولی بومی سازی و ساخت با توجه به امکانات داخل انجام شود، بعضاً مشاهده می شود که راه حل ها و ایده های داخلی بسیار ناب تر و بهتر از کارهای انجام شده در دیگر کشورها می باشد این را هم باید مد نظر داشت که همیشه آسانترین راه حل بهترین راه حل می باشد.

آیا با شرکت ها یا مراکز دولتی مذاکراتی در این خصوص داشته اید؟

بله ما مذاکرات بسیار خوبی با شرکت های فولاد مبارکه، فولادآلیاژی ایران، سنگ آهن مرکزی، ذوب آهن و شرکت های فولادی دیگر داشته ایم که استقبال بسیار خوبی
نیز شده است.

لطفاً در مورد مسابقات ایده شو توضیحاتی بدهید و اینکه شما چند طرح را دراین مسابقات ارائه کردید؟

مسابقات ایده شو همزمان با چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت صنعتی برگزار گردید که مبحث آن پیرامون انقلاب چهارم صنعتی بود.

و بنده 4 ایده در ایده شو 2019 ارائه دادم که هر چهار ایده در مرحله اول پذیرفته شد. با توجه به محدودیت ارائه هر نفر یک ایده مجبور به انتخاب و ارائه یک ایده شدیم.

موضوع ایده های که ارائه کردید چه بود؟

همانطور که میدانید موضوع انقلاب چهارم صنعتی با محوریت هوش مصنوعی، صنایع رباتیک و اینترنت اشیاء و ... می باشد.

موارد ارائه شده به شرح ذیل می باشد:

1-تعیین ضخامت نسوز در پاتیل ذوب فولاد به صورت هوشمند

2-تبدیل جی کد خروجی از نرم افزارهای جی کد گیری cnc به سینماتیک ربات جهت ماشین کاری با روبات

3-تشخیص عیوب ظاهری شمش های فولادی با پردازش تصویر

4-بهینه سازی طراحی سیکلونها بوسیله هوش مصنوعی

که از بین این چهار ایده، ایده تشخیص عیوب ظاهری شمش های فولادی با پردازش تصویر انتخاب و ارائه گردید.

 لطفاً توضیح مختصری در رابطه با این ایده بفرمائید؟

این طرح شامل دو عدد بازویی رباتیک که در دو طرف محل عبور شمش های فولادی قرار می گیرد و چهار عدد دوربین می باشد و عیوب سطحی توسط شبکه های عصبی با متد Deep Learning و پردازش تصویر شناسایی شده و بعد از آن محل عیوب بوسیله بازویی روبات رنگ پاشی می شوند.

در قسمت نرم افزار سیستم، ابزارهای گزارش گیری جهت مدیریت بهتر از لحاظ نوع عیوب و فراوانی آن نیز وجود دارد.

مزایا و معایب این طرح چیست؟

خطای آن از خطای نیروی  انسانی بسیار کمتر می باشد نیروی انسان از این قسمت حذف شده و ربات جایگزین آن می شود که هزینه های نیروی انسانی نیز کاهش پیدا می کند. رباتها خستگی نیروی انسانی را ندارد و بصورت تمام وقت و24 ساعته قادر به کار می باشند.

ایده شما چه رتبه را کسب کرده است؟

ایده من از بین چندین ایده رتبه اول با امتیاز 100 از 13 داور را کسب کرده است.

پیشبینی شما برای آینده چیست؟

من آینده بسیار خوبی را پیش بینی می کنم و باید به صراحت بگویم  راه گریزی نیست و همه باید به سوی علم و دانش برویم و خودمان را از لحاظ علمی بروز کرده و رشد دهیم بقای تمام شرکت ها رفتن به سوی دانش می باشد.

شعاری که بتوان سرحوله کارمان قرار دهیم؟

شعار من همیشه این بوده و هست کاری را که همه می توانند انجام دهند ارزشی ندارد بنابراین کاری را باید انجام بدهیم که هر کسی توان انجام آن را ندارد. و انسان با همت وپشتکار و توکل می تواند تمام خواسته های خود را عملی سازد.

سخن و نکته آخر:

روی سخن من با جوانان است سعی کنید علم و عمل را توام و در کنار هم داشته باشید به فکر رشد و توسعه دادن خود باشید. پژوهش و مطالعه به همراه اجرا در کنار هم موجب
می شود فرد به کمال برسد و بتواند برای خود و
             جامعه اش مفید واقع شود.   

 

منبع خبر:

آدرس کارخانه : یزد؛ جاده کنار گذر یزد کرمان- نرسیده به پایانه باربری- کیلومتر 24 جاده فولاد- شرکت فولادآلیاژی ایران - کدپستی: 8945151694


تلفن : (035) 37 25 30 90 - 96


فکس : (035) 37 25 46 80


پست الکترونیک : info@iasco.ir

آدرس دفتر تهران : خیابان کریم خان زند،‌خیایان قائم مقام فراهانی، خیابان مشاهیر، پلاک 51، شرکت فولاد آلیاژی ایران - کدپستی: 1589863316


تلفن : (021) 88 32 26 25 - 27


فکس : (021) 88 32 26 28


Sales Dep. : saleoffice@iasco.ir


Purchasing Dep. : purchaseoffice@iasco.ir

آمار بازدیدکنندگان


بیشترین بازدید همزمان :

بازدید امروز : 1,157

بازدید دیروز : 1,606

کل بازدید : 3,331,515