زبان / Language

پروژه بازسازی ترومپت های آسیب دیده در واحد ریخته گری تکباری

پروژه بازسازی ترومپت های آسیب دیده در واحد ریخته گری تکباری

 

مقدمه خبر :

پروژه بازسازی ترومپت های آسیب دیده در واحد ریخته گری تکباری شرکت سبب بازگرداندن ترومپت ها به چرخه تولید و استفاده مجدد و در نهایت صرفه جویی رقم قابل شمارشی در شرکت می گردد. 

 

 

بــه همین بهــانه مصاحبه ای بــا غلامرضا سلطانی گرد فرامرزی؛ اپراتور آماده سازی شمش و بلوم و مسئول پروژه انجام شد تا بتوانیم اطلاعات بیشتری در خصوص این پروژه و دستاوردهای آن کسب نماییم.

وی در ابتدا در خصوص روال کار قبل از انجام این پروژه گفت: در گذشته ترومپتها که بنا به دلایل مختلف اعم از ضربه، فشار و ... در هنگام خارج کردن اسکرپ و یا در زمان ریخته گری آسیب می دید، بلااستفاده از چرخة تولید خارج می شد و بعد از آن به صورت قراضه به واحد ذوب منتقل می گردید.

با توجه به انجام پروژه های بهبود و با هدف کاهش هزینه بر آن شدیم که با استفاده از یک روش فنی و بررسی راهکارهایی جهت رفع این مشکل با صرف هزینه اندک به جای جایگزینی قطعه، مسئله را رفع نمائیم.

غلامرضا سلطانی در همین رابطه افزود: بعد از تحقیق و بررسی مشخص شد آسیب دیـدگی ترومپت ها در نقطه لبه آن ها می باشد و قرار شد نقشه کلی تهیه و با ساخت لبه ترومپت ها و مونتاژ نمودن آن بر روی تجهیز اصلی انجام شده و جلوی هدر رفت کل تجهیز ترومپت گرفته می شود.

مسئول پروژه در خصوص اقدامات بعدی جهت انجام این پروژه گفت: بعد از تهیه نقشه و تائید آن، برای ساخت لبه، نقشه به شرکت فولاد یاران تحویل داده شد و لبه مورد نظر با استفاده از ورق بـا ضخامت m m 50 و فولاد 37S t تهیه و  بر روی دهانه ترومپت ها مونتاژ گردید. در این فرآیند از آنجا که جنس ترومپتها از نوع چدن بود و لبه ها از نوع فولاد St 37، لازم بود جهت جوشکاری آنها به یکدیگر نه تنها از قلم مخصوص این کار استفاده نمود، بلکه در دمای خاص (گراف مخصوص) این اتصال صورت گیرد که خوشبختانه این مورد با همکاری آقای مهندس مختاری؛ رئیس محترم تولید فولادسازی انجام پذیرفت و بعد از اتصال و جوشکاری قسمت های بالائی و پشتی لبه به قسمت دهانه ترومپت قطعه تعمیر شده (بازسازی شده) مورد نظر دوباره به چرخه تولید بازگشت داده شد.

اپراتور آماده سازی شمش و بلوم با بیان اینکه در گذشته بعد از آسیب دیدن ترومپتها عملاً آنها از چرخه تولید خارج می شدند و جایگزین کردن آنها هزینة زیادی را برای شرکت در پی داشت در خصوص مزایای پروژه گفت: طبق آمار موجود در واحد ریخته گری تک باری (اینگات) از سال 94 تا سال 96 تعداد 30 عدد ترومپت (15 عدد برای اینگات های 3 تنی و 15 عدد برای اینگات های 2 تنی) تحویل واحد شده است که طبق گزارش واحد خرید هزینه هر ترومپت 3 تنی حدود 70.000.000 ریال و هر ترومپت 2 تنی 65.000.000 ریال می باشد که با انجام این پروژه از ابتدای سال جاری (سال 97) تعداد ترومپت تحویلی این واحد به قسمت ذوب به صفر رسیده است و ترومپت های معیوب بعد از بازسازی و جوشکاری تحویل واحد ریخته گری گردیده است. همچنین این واحد از ابتدای سال جاری موفق گردیده تعداد10 عدد ترومپت آسیب دیده را بازسازی و به چرخه تولید بازگرداند.

سلطانی در همین رابطه افزود: با برآورد انجام شده مشخص شد به طور معمول هر سال حدود 10 عدد ترومپت جدید وارد سیکل تولید میشد که مبلغی بالغ بر 700.000.000 ریال برای شرکت هزینه دربرداشت که خوشبختانه با انجام این پروژه این هزینه به شرکت برگشته و تنها با صرف هزینه ناچیز برای هر ترومپت که جهت تهیه مواد اولیه صورت می گیرد.

مسئــول پروژه در خصوص مشکلات و سختی های مسیر برای تحقق این پروژه گفت: با توجه به اینکه جنس ترومپت های آسیب دیده از چدن بود، اگر می خواستیم برای تهیه لبه های از بین رفته از جنس خود ترومپت استفاده کنیم، لازم بود قطعه مورد نظر را از کارگاه های ریخته گری چدن تهیه کنیم که این خود هزینه زیادی دربرداشت، لـذا بر آن شدیم تا از راه آسانتر و ارزانتری که تهیه لبه های مورد نظر از جنس فولاد37st بوده استفاده نمائیم، که با این روش با توجه به شکستگی نامنظم لبه های ترومپت، هم جنس نبودن لبه و ترومپت و استفاده از قلم مخصوص جهت جوشکاری، زمان بسیاری جهت تحقق پروژه از ما گرفته شد ولی به یاری خداوند متعال این مهم به نحو کاملاً مطلوبی انجام پذیرفت و باعث موفقت پروژه گردید.

سلطانی در پایان ضمن تشکر از تمام افراد درگیر علی الخصوص آقایان مهندسین محمدعلی جعفرزاده، عباسعلی مختاری، وحید صفارزاده، سید ابوالفضل سادات زاده، مهدی وحیدی فر، جلال کریمی و حمیدرضا فتاحی گفت: تجربه نشان داده است اگر انسان در محیط پیرامون خود و یا محیط کاری قدری تأمل نماید، می تواند بسیاری از مشکلات اعم از کوچک و بزرگ را حل کند. ما نیز باید با توجه به اینکه شرکت فولاد آلیاژی ایران محیط امرار معاشمان محسوب میگردد با تمام وجود و با استفاده از تجارب دیگران از کوچکترین یا ریزترین مسائل به سادگی عبور نکرده و سعی نمائیم محیطی سرتاسر بهبود را در واحد کاری خود یا سازمان مان به اجرا در آوریم. مشارکت همکاران تولید در فعالیتهای تعمیراتی علاوه بر حفظ روحیه و کمک به سازمان از نظر عرفی و اخلاقی نیز کار بسیار نیکو و شایسته ای می باشد. البته مزید امتنان است که مسئولین رده بالا نیز در این زمینه، پرسنل را تشویق و حمایت نمایند که به حمد خداوند متعال این مورد در کارخانه فولادسازی به قوت خود برقرار می باشد.


منبع خبر:

آدرس کارخانه : یزد؛ جاده کنار گذر یزد کرمان- نرسیده به پایانه باربری- کیلومتر 24 جاده فولاد- شرکت فولادآلیاژی ایران - کدپستی: 8945151694


تلفن : (035) 37 25 30 90 - 96


فکس : (035) 37 25 46 80


پست الکترونیک : info@iasco.ir

آدرس دفتر تهران : خیابان کریم خان زند،‌خیایان قائم مقام فراهانی، خیابان مشاهیر، پلاک 51، شرکت فولاد آلیاژی ایران - کدپستی: 1589863316


تلفن : (021) 88 32 26 25 - 27


فکس : (021) 88 32 26 28


Sales Dep. : saleoffice@iasco.ir


Purchasing Dep. : purchaseoffice@iasco.ir

آمار بازدیدکنندگان


بیشترین بازدید همزمان :

بازدید امروز : 1,204

بازدید دیروز : 1,211

کل بازدید : 3,334,219