زبان / Language

طراحی و ساخت دستگاه حلقه ساز مفتول گامی دیگر در جهت بومی سازی صنعت

طراحی و ساخت دستگاه حلقه ساز مفتول گامی دیگر در جهت بومی سازی صنعت

 

مقدمه خبر :

پروژه ساخت دستگـاه حلقـه ساز مفتــول نوردی یکـی دیگر از پروژه های است که در جهت بومی سازی و اعمال صرفه جویی در شرکت فولاد آلیاژی ایران طراحی و پیاده سازی گردید. این دستگاه جهت حلقه کردن مفتول طراحی و ساخته شده است و بگونه ای طراحی گردیده که مفتول به قطر 5/5 میلمتر را مستقیماً به صورت حلقه های مورد نظر در آورده و سبب حذف عملیات کشش و آنیل می گردد. این دستگاه در واحد 15 قسمت تکمیل کاری هم اکنون مشغول به کار است.  

 

 

به نقل از مهندس رضا رضایی؛ طراح و سازنده این دستگاه، جهت انتقال باندل های فولادی از مکانی به مکان دیگر لازم است دو حلقه چند لایه از مفتول فولادی ساخته شود و در دو طرف باندل قرار و با جرثقیل حمل گردد. قبل از ساخت این پروژه برای انجام کار روال بدین صورت بود که مفتول نوردی به قطر 5/5 میلیمتر بعد از عملیات کشش و آنیل به صورت مفتول به قطر 5 میلیمتر و شعاع حلقه ای 50 سانتیمتر در می آمد و سپس اپراتور با دست چند لایه از مفتول را چیده و از آن جهت حمل محصول استفاده می نمود. ولی با انجام این پروژه مفتول نوردی به قطر 5/5 میلیمتر مستقیماً بــه صورت حلقه های مـــورد نظر در می آید.
وی روند ایجاد حلقه های چند لایه مفتولی جهت انتقال باندل ها در گذشته را بدین صورت شرح داد که ابتدا مفتول نوردی خریداری شده از شرکت های تولید کننده مفتول توسط شرکت واسطه خریداری می گردید پس از کشش از قطر 5/5 به قطر 5 میلیمتر کاهش قطر داده و سپس این مفتول ها توسط کارگر به صورت کاملاً دستی به شکل حلقه های چند لایه در می آمد و مورد استفاده قرار می گرفت. 
سرپرست دفتر فنی واحد عملیات حرارتی در خصوص معایب این روش گفت: اولا برای کاهش قطر از 5/5 به 5 میلی متر باید به ازای هر کیلوگرم مبلغ مورد توجه ای حدود 4000ریال پرداخت می گردید و درثانی چون این مفتول ها با دست و توسط کارگران انجام می شد، تمامی لایه ها هم قطر نبوده و زیر بار نمی توانست نیرو به صورت کاملا یکسان به تمام آن ها وارد شود، لذا چند لایه از کل لایه ها زیر بار بوده و باعث پارگی می گردید.
وی در همین رابطه افزود: برای حل مشکل دوم باید کاری می کردیم که مفتول ها با لایه های هم قطر ایجاد شود تا بتوانند کل نیروی وزن باندل را به صورت یکسان در خود تقسیم کنند، لذا باید این مفتول توسط یک سیستم دور یک درام بپیچد که به یاری خداوند متعــال و برای رفع مشکل موجــود دستگاهی بنــام خاموت حلقه کن(ring maker) ساخته شد. 
رضا رضایی به مراحل تکمیلی و پیشرفته تر این پروژه نیز اشاره نمود و گفت: پس از راه اندازی دستگاه و کار با مفتول 5 میلی متر بر آن شدیم تا دستگاه را تقویت نموده تا بتوانیم به طور مستقیم مفتول 5/5 را که به حالت نوردی بوده به صورت حلقه چند لایه در آوریم. با این کار با یک تیر دو نشان زده شد، هم از هزینه اضافی بابت کشش مفتول صرف نظر گردید و هم حلقه ها به شکل شکیل، منظم و هم قطر در می آمد. 
نامبرده همچنین در ادامه افزود: جهت محکم بودن و عمر بیشتر حلقه های مفتولی نیز دستگاه جدیدی در این واحد طراحی شد که سر مفتول را به شکل محکم و بسیار شکیل و منظم به هم گره می زند. 

 


رضایی در پایان ضمن تشکر از کلیه همکاران واحد عملیات حرارتی و تکمیل کاری، از مهندس توسلی و خانم فتوحی بخاطر پیشنهاد استفاده از مفتول 5/5 میلی متر به صورت مستقیم (چند سال قبل از ساخت دستگاه) نیز قدردانی نمود.

 

منبع خبر:

آدرس کارخانه : یزد؛ جاده کنار گذر یزد کرمان- نرسیده به پایانه باربری- کیلومتر 24 جاده فولاد- شرکت فولادآلیاژی ایران - کدپستی: 8945151694


تلفن : (035) 37 25 30 90 - 96


فکس : (035) 37 25 46 80


پست الکترونیک : info@iasco.ir

آدرس دفتر تهران : خیابان کریم خان زند،‌خیایان قائم مقام فراهانی، خیابان مشاهیر، پلاک 51، شرکت فولاد آلیاژی ایران - کدپستی: 1589863316


تلفن : (021) 88 32 26 25 - 27


فکس : (021) 88 32 26 28


Sales Dep. : saleoffice@iasco.ir


Purchasing Dep. : purchaseoffice@iasco.ir

آمار بازدیدکنندگان


بیشترین بازدید همزمان :

بازدید امروز : 435

بازدید دیروز : 1,211

کل بازدید : 3,333,450