زبان
  • جستجو...

بهره برداری از دو سیستم مکانیزه جدید در واحد سفارشات

 

مقدمه خبر :

درسال 96 دو پروژه مهم در واحد لجستیک در بخش کنترل موجودی و سفارشات انجام شد که تأثیر بسزایی در کاهش زمان صدور و تایید درخواست خرید و نهایتاً کاهش زمان تأمین کالا داشت. این طرح ها پس از اجرا توسط پشتیبانی سیستم ها عملیاتی گردید که در زیر خلاصه ای از گزارشات این پروژه ها را با هم می خوانیم:  

 

 

 سیستمی شدن برنامه ریزی احتیاجات مواد (MRP)

 تا اواخرسال قبل سیستمی برای برنامه ریزی مواد وجود نداشت و محاسبات کنترل موجودی و سفارشات مواد با نرم افزار اکسل انجام می شد که این کار مشکلات خاص خودش را داشت و سبب می شد انتقال اطلاعات موجودی و مصرف کالا از سیستم انبار به نرم افزار اکسل و محاسبات احتیاجات مواد زمان بر بوده و احتمال اشتباه کاهاً باعث افزایش موجودی یا کمبود کالا می شد.
هم چنین در روال قبل امکان بررسی لحظه ای وضعیت نرخ مصرف و مهلت صدور سفارش خرید نیز وجود نداشت.
بر همین اساس درسال 96 سیستم مکانیزه  برنامه ریزی  احتیاجات مواد اولیه، مصرفی و نسوز کارخانه طراحی و عملیاتی گردید.
این سیستم از طریق ارتباط بین برنامه تولید مذاب فولادسازی، آمار مذاب تولید شده در دوره قبل و پارامترهای موجودی و شناسنامه کالا، مقدار مورد نیاز ماهیانه، نرخ مصرف و مهلت صدور سفارش کالاها را محاسبه می کند.
مزایای اجرای این طرح
* امکان کنترل موجودی، سفارشات و محاسبه نرخ مصرف مواد در هر لحظه در سریعترین زمان
* امکان برنامه ریزی صدور سفارش خرید اقلام مورد نظر طبق برنامه تولید و حد تحمل موجودی ها
* امکان کنترل اقلام با موجودی بحرانی 
* امکان ثبت و نگهداری سوابق بصورت سیستمی و حذف بایگانی کاغذی
* مبنای گزارشاتS&D در برنامه ریزی خرید
اعضای پروژه: حسین زارع، محمدرضا بهرامی 

 

 مکانیزه شـدن مراحل کارشناسی کالا و تایید درخواست خرید

در سال جاری سیستم مکانیزه کارشناسی کالا و تایید درخواست خرید در واحد سفارشات طراحی و پس از اجرا توسط واحد پشتیبانی سیستم ها عملیاتی گردید.
قبل از انجام این اقدام گزارش های کارشناسی درخواست کالا، به صورت نسخه کاغذی چاپ و در واحد سفارشات کارشناسی می گردید و پس از صدور برگ درخواست خرید در3 مرحله به تایید می رسید که این روال کار مشکلات بسیاری را به دنبال داشت که از عمده ترین آن می توان به موضوعات زیر اشاره نمود:
• عدم امنیت اطلاعات برگ درخواست خرید و امکان تغییر درخواست بصورت دستی یا مفقودشدن آن
• عدم امکان ردیابی و گزارش گیری از وضعیت درخواست خرید در طول مراحل تایید 
• صرف زمان برای چاپ، اسکن و بایگانی نسخه کاغذی  
• مصرف کاغذ زیاد در طول سال
با اجرای این پروژه علاوه بر صرفه جویی در وقت و انرژی پرسنل در پروسه بررسی درخواست خرید (از تکنسین تا سطح مدیریت)، مصرف کاغذ و چاپ برگ کارشناسی و برگ درخواست خرید (به تعداد 50 هزار برگ کاغذ در سال) به صفر رسید و سوابق بصورت الکترونیکی نگهداری و امکان ردیابی آن برای همگان میسر گردید.
اعضای پروژه: حسین زارع، محمدحسین اسماعیلی، محمدرضا بهرامی  

منبع خبر:

آدرس کارخانه : یزد؛ بلوار آزادگان، بلوار شهید دهقان منشادی، کیلومتر 24 جاده فولاد آلیاژی، شرکت فولاد آلیاژی ایران - کدپستی: 8945151694


تلفن : (035) 37 25 30 90 - 96


فکس : (035) 37 25 46 80


ایمیل : export@iasco.ir

آدرس دفتر تهران : خیابان کریم خان زند،‌خیایان قائم مقام فراهانی، خیابان مشاهیر، پلاک 51، شرکت فولاد آلیاژی ایران - کدپستی: 1589863316


تلفن : (021) 88 32 26 25 - 27


فکس : (021) 88 32 26 28


ایمیل : info@iasco.ir