زبان / Language

خطوط ریلی شرکت فولاد آلیاژی ایران از زیرخاک سر برآوردند

برای اولین بار حمل محموله آهن اسفنجی از خطوط ریلی شرکت فولاد آلیاژی ایران انجام شد

 

مقدمه خبر :

نخستین محموله 600 تنی آهن اسفنجی امروز از طریق راه‌آهن یزد حمل شده و از طریق خطوط ریلی به شرکت فولاد آلیاژی ایران رسید. 

 

 

سیدمصطفی داودی، مدیرکل راه‌آهن استان یزد در آئین افتتاح حمل نخستین محموله آهن اسفنجی به شرکت فولاد آلیاژی ایران اظهار داشت: حمل این محموله توانست 14 کیلومتر از خطوط راه آهن متروکه در این مسیر را بعد از 20 سال احیا کند.
وی با اشاره به نقش خطوط ریلی در حمل مواد معدنی بیان کرد: راه آهن استان یزد در زمینه حمل و بارگیری مواد معدنی رتبه نخست را در کشور دارد به نحوی که در چهار ماهه نخست امسال، 5 میلیون تن بارگیری و 22 میلیون تن جابجایی بار در خطوط ریلی آن انجام شده است.
داودی در مورد بارگیری آهن اسفنجی به مقصد شرکت فولاد آلیاژی ایران نیز عنوان کرد: حمل آهن اسفنجی تاکنون غیرممکن بوده اما امروز برای نخستین بار در سطح راه‌آهن کشور از اردکان به فولاد آلیاژی ایران، بارگیری و حمل آهن اسفنجی انجام شده است.
مدیرکل راه آهن استان یزد تاکید کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که تمام مواد اولیه این شرکت از طریق راه آهن حمل شود و باید صادرات محصولات آن نیز از طریق خطوط ریلی یزد از مبدأ به مقصد در آینده برنامه‌ریزی شود.
وی در این خصوص افزود راه آهن آمادگی کامل خود را جهت حمل تمامی مواد اولیه و محصولات نهایی شرکت فولاد الیاژی ایران اعلام داشته و انتظار می رود این شرکت در این خصوص تمامی حمل خود را توسط راه آهن انجام داده و ما تضمین می کنیم به محض اعلام این شرکت مبنی بر تعمیر، بهسازی و احداث خطوط آن مساعدت و همکاری لازم را انجام دهیم.
داودی ضمن اشاره به ورود اولین محموله به فولاد آلیاژی ایران که توسط قطار با تعداد واگن های کم حمل گردید و توانست 100تریلی را از جاده حذف نماید گفت: با توجه به ویژگی‌ها و مزایای حمل مواد اولیه و مواد معدنی و فولادی از طریق خطوط ریلی، به ازای هر یک تن فولاد ریل، یک هفتم در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود و همچنین سبب کاهش تصادفات جاده ای، خرابی جاده ها و ... خواهد شد و با توجه به خطوط ریلی موجود در استان یزد به عنوان یک ظرفیت مهم، باید از آن به بهترین نحو ممکن استفاده شود.
وی در مورد ظرفیت حمل و نقل ریلی استان یزد نیز بیان کرد: در حال حاضر روزانه 120 رام قطار مسافربری و باربری در شبکه ریلی استان یزد تردد می‌کند.
محمدابراهیم قدیریان مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران نیز در آئین افتتاح حمل ریلی محموله آهن اسفنجی اظهار نمود: یکی از بزرگترین چالش‌های حمل و نقل ریلی موضوع تولید ریل در کشور است، هرچند که در سال‌های اخیر شرکت ذوب اهن اصفهان در این زمینه فعالیت‌های را نیز صورت داده است.
وی افزود: تکنولوژی ساخت فولاد ریل تاکنون متعلق به 17 کشور دنیا بوده که شرکت فولاد آلیاژی ایران توانسته این توانمندی را کسب کند و با بهره‌مندی از این تکنولوژی سالانه از خروج 100 میلیون دلار ارز از کشورمان جلوگیری خواهد شد.
مدیرعامل شرکت خاطرنشان کرد: میزان مصرف ریل در کشورمان معمولاً براساس میزان بازسازی خطوط و ایجاد خطوط جدید تعیین می‌شود و این در حالی است که میزان خطوط بازسازی شده ریلی کشور حدود 9 هزار کیلومتر است که با توجه به سند چشم‌انداز 20 ساله باید تا سال 1404 به 25 هزار کیلومتر افزایش یابد. 
مهندس قدیریان افزود: برای ایجاد 16 هزار کیلومتر خطوط ریلی جدید در کشور طی هشت سال آینده باید سالانه بطور میانگین دو هزار کیلومتر خطوط جدید در کشور ایجاد شود.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه راه آهن طبق برنامه باید ‌سالانه 300 کیلومتر بازسازی خطوط داشته باشد بنابراین میانگین نیاز سالانه به ریل برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز حدود 276 هزار تن برآورد می شود.
مدیرعامل شرکت خاطر نشان کرد برای اینکه بتوانیم در بازارهای جهانی و هم چنین در حوزه صادرات و واردات حضور داشته و در راستای اقتصاد مقاومتی و کاهش هزینه های تمام شده نقش مؤثری را ایفا نمائیم راهی جز حمل محصولات توسط حمل و نقل ریلی نیست.
محمد ابراهیم قدیریان در این خصوص افزود: با توجه به اینکه یکی از گلوگاه های صادرات، مسئله حمل و نقل است امیدواریم با این اقدام بتوانیم کاهش قابل توجهی در هزینه حمل و نقل به وجود آورده و هم چنین به تعهدات خود در قبال به موقع رساندن محصولات به مشتری نیز عمل نمائیم.
مدیرعامل شرکت با بیان اینکه تولید فولاد ریلی در داخل کشور می‌تواند سالانه از واردات دست کم 100 هزار تن ریل و خروج ده ها میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کند، تصریح نمود: هم اکنون این شرکت، فولاد ریل را با قیمت حدود 430 دلار بر تن تولید می‌کند بنابراین با توجه به قیمت ریل وارداتی که در حدود یک‌هزار تا 1100 دلار بر تن است، تولید فولاد ریل داخلی صرفه‌جویی قابل توجهی را نشان می‌دهد.
مهندس قدیریان افزود: با آغاز همکاری مشترک این شرکت با اداره کل راه آهن استان یزد پیش بینی می شود تا پایان امسال بیش از 500 هزارتن مواد اولیه و انواع محصولات از طریق خطوط ریلی جابجا شود.
 وی کاهش هفت برابری مصرف سوخت، کاهش ترافیک و تصادفات جاده ای و همچنین کاهش مسائل زیست محیطی را از مهمترین مزایای استفاده از حمل ریلی برشمرد و تأکید نمود برنامه ریزی شرکت برای توسعه حمل ریلی توسط راه آهن انجام گیرد.
مدیرعامل شرکت در پایان هم چنین از راه آهن جمهوری اسلامی ایران خواست با ایجاد تمهیدات ویژه هزینه های حمل و نقل را کاهش داده تا این شرکت که به عنوان سرمایه ملی تلقی می شود بتواند با افزایش تولید و بالا رفتن شاخصه های صادرات، تعهدات خود را به کشور و دولت بیش از گذشته تحقق بخشد.

 

 

منبع خبر:

آدرس کارخانه : یزد؛ جاده کنار گذر یزد کرمان- نرسیده به پایانه باربری- کیلومتر 24 جاده فولاد- شرکت فولادآلیاژی ایران - کدپستی: 8945151694


تلفن : (035) 37 25 30 90 - 96


فکس : (035) 37 25 46 80


پست الکترونیک : info@iasco.ir

آدرس دفتر تهران : خیابان کریم خان زند،‌خیایان قائم مقام فراهانی، خیابان مشاهیر، پلاک 51، شرکت فولاد آلیاژی ایران - کدپستی: 1589863316


تلفن : (021) 88 32 26 25 - 27


فکس : (021) 88 32 26 28


Sales Dep. : saleoffice@iasco.ir


Purchasing Dep. : purchaseoffice@iasco.ir

آمار بازدیدکنندگان


بیشترین بازدید همزمان :

بازدید امروز : 2

بازدید دیروز : 1,711

کل بازدید : 3,334,728