Language
در جلسه با نمایندگان دفتر سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (unido) مطرح شد:
اجرای پروژه ارتقاء فرهنگ صرفه جویی انرژی در شرکت فولاد آلیاژی ایران
اولین نشست اجرای پروژه پایلوت ارتقاء فرهنگ بهره وری انرژی در صنایع بزرگ بین سازمان توسعه صنعتی ملل متحد UNIDO و شرکت فولادآلیاژی ایران در روز سه شنبه مورخ 12 تیر ماه سال جاری برگزار شد. این جلسه با هماهنگی واحد انرژی و تاسیسات و مدیریت ارشد بهره برداری شرکت و با هدف آشنایی متقابل سازمان یونیدو و شرکت فولاد آلیاژی و تفاهم برای اجرای پروژه ارتقاء فرهنگ صرفه جویی انرژی و آموزش شیوه های مختلف ارتقاء فرهنگ بهره وری در بین کارکنان در محل اتاق کنفرانس مدیریت برگزار شد. لازم به ذکر است این پروژه برای اولین بار در صنعت فولاد ایران، در شرکت فولاد آلیاژی اجرا می شود.
 

پروژه بهره وری انرژی در صنایع انرژی بر  توسط دفتر سازمان ملل متحد (یونیدو) در ایران، با حمایت مالی تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF) و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به عنوان همکار اجرایی دولتی، از آگوست 2012 آغاز به کار نموده و هم اکنون با هدف پیشبرد و ارتقاء بهره وری انرژی در پنج صنعت کلیدی کشور هم چون آهن و فولاد، پتروشیمی، پالایش نفت، سیمان و آجر و با توسعه یک چهارچوب ملی برای استاندارد های سیستم مدیریت انرژی در حال اجرا است. 

در بخشی از این پروژه با ارتقاء آگاهی و فرهنگ بهره وری انرژی از طریق به اشتراک گذاشتن تجربه ی موفق بین المللی، مطالعات موردی برگزیده و معرفی بهترین فن آوری در دسترس از طریق وب سایت پروژه و سایر ابزارهای فرهنگ سازی از جمله برگزاری سمینار، انتشار کتابچه، پوستر و بروشور های آموزشی، فرهنگ صحیح مدیریت مصرف انرژی را ترویج میدهد. در همین راستا یونیدو و شرکت فولاد الیاژی ایران در صددند با همکاری یکدیگر، از امکانات علمی موجود در این پروژه برای ارتقا فرهنگ بهره وری انرژی استفاده کنند. 


در گفتگو خبرنگار نشریه شرکت فولادآلیاژی ایران با نسیم شکاری؛ هماهنگ کننده ملی برنامه بهر ه وری انرژی صنعتی در سازمان یونیدو خلاصه ای از اقدامات، اهداف و مزایای این پروژه ملی به بحث و گفتگو پرداخته شده است که با هم می خوانیم: 
شکاری یونیدو را یک آژانس تخصصی سازمان ملل متحد معرفی کرد و گفت: مقر این سازمان در وین و هدف اصلی آن ارتقاء و تسریع توسعه صنعتی در کشورهای در حال توسعه یا اقتصادهای در حال گذار و توسعه روابط صنعتی بین المللی است.
مهندس شکاری در همین رابطه افزود: سازمان یونیدو معتقد است که صنعت رقابتی و زیست محیطی قابل قبول، دارای نقش بسیار اساسی در تسریع رشد اقتصادی، ریشه کن کردن فقر و  دستیابی به اهداف توسعه ای هزاره است. در همین راستا با توجه به افزایش تغییرات آب و  هوایی و گرمایش زمین و اثرات آن در محیط زیست و انرژی، موضوع بهره وری انرژی بسیار حائز اهمیت است و به صورت جدی از طرف سازمان یونیدو پیگیری میشود. بر همین اساس برنامه بهره وری در صنایع در یونیدو تعریف و در سی کشور دنیا اجرا شد و یکی از کشورهای انتخاب شده برای اجرای این برنامه ایران بود. 
هماهنگ کننده ملی این پروژه براساس قطعنامه تاسیس یونیدو، گسترش توسعه صنعتی در کشور های عضو را جزء اهداف و موضوعیت های اصلی این پروژه خواند و گفت: یونیدو الگوهای تولید و مصرف صنعتی قابل قبول را ارتقاء میدهد تا ارتباط بین فرایند های رشد اقتصادی و تنزل زیست محیطی را قطع کند. هم چنین یونیدو مهیا کننده پیشتاز خدمات برای بهبود کارایی صنعتی انرژی و ارتقاء منابع انرژی تجربه پذیر است است که جهت رسیدن به این هدف با آموزش افراد و به اشتراک گذاشتن تجربیات، ابزارهای موفقیت را در اختیار دیگران قرار می دهد.
 شکاری گفت: با توجه به اینکه کشور ایران جزء ده کشور تولید کننده گازهای گلخانه ای است و مهم ترین آن گازها دی اکسید کربن است یکی از اولویت های یونیدو کمک به کاهش تولید این گازها در کشور است. 
از سویی مصرف بالای انرژی به خصوص سوختهای فسیلی در صنعت به طوری که بخش صنعت 40 درصد بیشتر از مصرف متوسط جهانی را به خود اختصاص داده است. در همین راستا وظیفه ما در بخش صنعت این است که با نگاه ویژه و اصلاح الگوی مصرف از طریق مختلف در حد توان این رقم را کاهش دهیم. البته خوشبختانه در بخش فولاد بالغ بر 25 درصد پتانسیل صرفه جویی وجود داشته که نسبت به دیگر صنایع از وضعیت مطلوبتری برخوردار است. 
نسیم شکاری افزود: این پروژه سعی دارد مدیریت مصرف انرژی را به صورت نظام مند و با مشارکت کلیه افراد در سازمان به خصوص افراد کلیدی که می توانند نقش بسزایی را در کاهش مصارف انرژی عهده دار باشند ترویج دهد. البته این روش یکی از روش های راحت، کم هزینه و آسان است که به امید خداوند در یک سال آینده می توان نتایج اثر بخشی آن را به صورت ارزیابی افراد آموزش دیده قبل و بعد از پروژه به صورت کاملاً محسوس مشاهده نمود و براساس تجربیات موفق در کشورهای دیگر بین 4 الی 15 درصد عملکرد انرژی را بهبود بخشید. 
هماهنگ کننده ملی برنامه بهره وری انرژی در سازمان یونیدو انجام این پروژه در شرکت فولادآلیاژی ایران را به عنوان اولین پروژه در سطح کشور ایران معرفی نمود و گفت: به امید خداوند متعال ظرف سه یا چهار ماه آینده این پروژه تمام و به عنوان یک نقشه راه برای تمام صنعتگران کشور می توان تلقی کرد و از تجربیات این سازمان برای اشاعه آن در سطح کشور استفاده نمود.
 وی هزینه اجرای پروژه پایلوت ارتقاء فرهنگ صرفه جویی در انرژی را برای شرکت فولادآلیاژی ایران رایگان خواند و گفت: سازمان محیط زیست جهانی با کمک بلا عوض به این پروژه های بزرگ و اختصاص بودجه برای آن در صدد است تا فرهنگ صحیح مدیریت را در این صنایع ترویج دهد.
 شکاری در پایان ضمن تشکر از کلیه کارکنان شرکت فولادآلیاژی ایران، این شرکت را یک بنگاه بزرگ اقتصادی خواند و افزود: امید است این همکاری منجر به افزایش فرهنگ صحیح مصرف انرژی و کاهش 4 تا 15 درصدی مصارف انرژی در این سازمان باشد و در خاتمه منجر به نتایج مطلوب برای طرفین گردد. 
این پروژه با همکاری واحد انرژی و تاسیسات، واحد روابط عمومی، واحد آموزش، و کلیه واحدهای تولیدی (به خصوص واحد فولادسازی) اجرایی می شود. امید است که همکاری همه این گروه ها در این پروژه علاوه بر ثمرات مفید برکاهش مصرف انرژی و افزایش حساسیت های اکولوژیکی و زیست محیطی،  فرهنگ کار تیمی را نیز ارتقا بخشد.

848
 

Factory : 24thKm of Steel Road, Yazd-Kerman belt road, Yazd. P.O.Box:8945151694


Phone : +983537253090-96


Fax : +983537254680


E-Mail : info@iasco.ir

Tehran Office : NO.51, Mashahir Ave., Ghaem Magham Farhani St., Karimkhan St., Tehran, Iran


Phone : +982188322626-27


Fax : +982188322628


Sales Dep : saleoffice@iasco.ir


Purchasing Dep : purchaseoffice@iasco.ir

Statistics


Max Visit :

Today : 763

Yesterday : 1,543

Total : 3,323,880