Language
هیجدهمین سمپوزیوم فولاد کشور در سال 1394
هیجدهمین سمپوزیوم فولاد کشور در سال 1394
هیجدهمین سمپوزیوم فولاد کشور در سال 1394 با شعار اثر گسترش زیرساخت ها ، استفاده از سرمایه گذاری خصوصی و افزایش تنوع تولید در توسعه پایدار صنعت فولاد توسط انجمن آهن و فولاد ایران و با مشارکت شرکتهای فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان، گروه ملی صنعتی فولاد ایران فولاد اکسین خوزستان، یگانه اندیش صنعت، پیشگامان تجهیز سهند و گسترش صنایع معدنی در تاریخ 4 و 5 اسفند ماه سال جاری در محل مرکز همایش های بین المللی کیش با حضور معاون وزیر و رئیس هیأت عامل ایمیدرو، مدیران عامل و اعضاء هیأت مدیرة شرکتهای فولادی و بالغ بر 500 نفر از فعالان عرصه معدن، آهن و فولاد، سرمایه گذاران، مدیران، کارشناسان، صنعتگران، اساتید، دانشجویان و ... برگزار گردید.
 

در مراسم گشایش این سمپوزیوم، علی مالکی دبیر علمی سمپوزیوم فولاد 94، عباس نجفی زاده رئیس هیأت مدیره انجمن آهن و فولاد ایران، محمدحسن عرفانیان و مهدی کرباسیان سخنرانی کردند.

رییس هیات عامل ایمیدرو در مراسم افتتاحیه سمپوزیوم فولاد از کشف 400 میلیون تن ذخایر قطعی و جدید سنگ آهن در کشور خبر داد .

به گزارش روابط عمومی شرکت فولاد آلیاژی ایران ، مهدی کرباسیان که در مراسم هجدهمین سمپوزیوم فولاد سخن می گفت به دستاوردهای اکتشاف معادن اشاره کرد و گفت: 200 میلیون تن از این میزان ذخایر مربوط به ناحیه فلات مرکزی و 200 میلیون تن نیز به ناحیه سنگان در شمال شرق کشور مربوط است.

وی تصریح کرد: تاکنون میزان ذخایر قطعی سنگ آهن کشور نزدیک به 3 میلیارد تن بود که انتظار می رود با اتمام فعالیت های اکتشافی که این سازمان از دو سال گذشته آغاز کرده میزان ذخایر قطعی سنگ آهن در ایران حداقل 50 درصد افزوده شود.

رییس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: انجام فعالیت های اکتشافی یکی از برنامه های معطل سال های گذشته بود این در حالی است که باید برای دستیابی به اهداف چشم انداز 1404 ذخایر کافی برای ایجاد 55 میلیون تن ظرفیت فولاد برخوردار باشیم.

وی گفت: با توجه به پیش بینی های جهانی، تا سال 2030 روند تولید فولاد صعودی است و این امر نشان از اهمیت ظرفیت سازی در صنعت فولاد می دهد هرچند تا یکی دو سال آتی نیز کما بیش رکود بر بخشی از بازارهای جهانی حکمفرما است.

ایران؛ بازار نوظهور

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه باید توجه داشت که اکنون ایران در چه جایگاهی در دنیا ایستاده خاطر نشان کرد: به تازگی ایران یکی از بازارهای نوظهور دنیا شناخته شده است که مورد توجه سرمایه گذاران خارجی قرار دارد از همین رو باید از این شرایط خلق شده برای رشد اقتصادی، افزایش درآمد سرانه، توسعه اشتغال و ارتقای صنایع به ویژه صنعت فولاد بهره ببریم.

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: شرکت های خارجی از اروپا و به ویژه ژاپن نیز خواهان سرمایه گذاری وسیع در زنجیره فولاد ایران شده اند که در این میان اخیرا یک شرکت ژاپنی علاقه وافری به سرمایه گذاری در ایران دارد.

وی درباره وضعیت سال آتی گفت: در سال آینده تعداد بیشتری کارخانه های تولید سنگ آهن، گندله و فولادسازی وارد مدار تولید می شوند که گام بزرگی برای ایجاد توازن در زنجیره تولید فولاد محسوب می شوند.

به گفته کرباسیان، فولاد نقشی اساسی در بازار نوظهور ایران ایفا خواهد کرد که نیاز است چالش هالی فعلی صنعت فولاد و توسعه در کشور برطرف شود. وی افزود: مشخص نبودن وضعیت نرخ انرژی برای سرمایه گذاران، نیازمندی بخش معدن به توسعه خطوط ریلی برای ارایه قیمت رقابتی، به روز شدن فناوری تولید و تامین نقدینگی به عنوان مهمترین چالش های فعلی توسعه بخش معدن و صنایع معدنی و حتی تمامی صنایع آهنی و غیرآهنی است.

رییس هیات عامل ایمیدرو به پایین بودن تقاضا در کشور اشاره کرد و گفت: تحریک تقاضا به ویژه بخش مسکن می تواند بخش بزرگی از مشکلات پیش روی فولادسازان و صنایع وابسته و معدن را برطرف کند.

وی در عین حال تهاتر کالا در مقابل بدهی را راه حل مناسبی برای حل مشکلات فولاد ندانست و اظهار داشت: اقدام بانک مرکزی برای صدور مصوبه خرید دِین، یکی از راهکارهای مناسب این بخش است. وی یادآور شد: در حالی که تحریک تقاضا از بخش خودرو آغاز شده بهتر بود از بخش فولاد آغاز شود که به عنوان صنعت مادر، بسیاری از صنایع زیربخشی را فعال می کرد.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت یادآور شد: واگذاری های غیراصولی و غیر کارشناسی شرکت های معدنی و فولادی آسیب فراوانی به این بخش وارد کرده به طوری ورود شرکت های غیرمتخصص به این حوزه، سبب از هم گسستگی این بخش شده است.

یکی از بزرگ ترین عوامل توسعه، نیروی انسانی است

مدیران شرکت های بزرگ معدنی و صنایع معدنی همراه با رییس هیات عامل ایمیدرو، در یک نشست تخصصی تحت عنوان « پسا تحریم ، فرصت ها و چالش های صنعت فولاد » راهکارهای دستیابی به اهداف کلان صنعت فولاد را بررسی کردند . در این نشست، رییس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد که ایران باید برای حضور در بازار فولاد، مزیت بهای انرژی را حفظ کند.

به گزارش روابط عمومی شرکت فولاد آلیاژی ایران، در پنل تخصصی هیجدهمین سمپوزیوم فولاد، مدیران عامل شرکت های تهیه و تولید مواد معدنی ایران، فولاد مبارکه، فولاد آلیاژی ایران در کنار رییس هیات عامل ایمیدرو و یکی از اعضای هیات عامل ایمیدرو به بررسی راهکارهای اجرایی شدن برنامه 55 میلیون تنی فولاد پرداختند. در این نشست، مهدی کرباسیان به پیش نیازهای این برنامه اشاره کرد و گفت: کیفی سازی و ارزان کردن نسبی هزینه های تولید، توجه به تحقیق و توسعه و فراهم آوردن زیرساخت ها از مهمترین پیش نیازهای توسعه این صنعت است.

وی تصریح کرد: حضور در بازارهای رقابتی بدون ارایه محصول کیفی و قیمت مناسب، عملی نیست و این نکته ای است که از سوی فولادسازان بزرگ دنیا پیگیری می شود.

کرباسیان ادامه داد: یکی از راه های کاهش قیمت ها، تمرکز بر تحقیق و توسعه است که این امر نیاز به بودجه و همچنین حمایت و تحمل برای نمایان شدن دستاوردها دارد. به گفته وی، در ایران مشکل حمل و نقل، سبب شده در برخی از مناطق نتوانیم قیمتی متناسب با بازار ارایه دهیم.

رییس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: ایران باید امتیاز انرژی را برای مهار قیمت ها و حضور در بازار رقابتی حفظ کند و این عامل تاثیرگذاری در بهای تمام شده کالایی همچون فولاد است.

تحقق چشم انداز به صنعت فولاد گره خورده است

پیش از وی مدیر عامل فولاد مبارکه گفت: تحقق اهداف چشم انداز 20 ساله کشور به بخش فولاد، گره خورده است به این دلیل که یکی از مهمترین راه های افزایش درآمدسرانه، توسعه شغل و تحقیق و توسعه  توجه به صنعت فولاد است و این نکته ای است که در بسیاری از کشورها، به اثبات رسیده است.

وی ادامه داد: دستیابی به برنامه 55 میلیون تنی فولاد، یعنی جا  به جایی سالانه 200 میلیون تن مواد در کشور، که این امر مستلزم توجه به زیرساخت ها و حمل و نقل است. سبحانی افزود: هر چه زنجیره فولاد تکمیل تر شود، ارزش افزوده بالاتری نصیب اقتصاد می شود. مدیر عامل فولاد مبارکه افزود: تامین برق و گاز در تابستان و زمستان یکی از چالش های توسعه این صنعت است.

وی یادآور شد: طرح های استانی فولاد، ارثیه ای بود که به ایمیدرو رسید اما در دو سال گذشته این طرح ها، فعال شدند و هم اینک نیز طبق زمان بندی مشخصی، در آستانه راه اندازی هستند.

محمد حسن عرفانیان مدیر عامل اسبق فولاد مبارکه و از پیشکسوتان صنعت فولاد گفت: طرح های استانی فولاد صورت مساله و راه حل اشتباهی داشتند اما شرایط به گونه ای شد که باید اجرای آن ها ادامه پیدا می کرد. وی یکی از بزرگ ترین آسیب های صنعت فولاد در کشور را نبود ساختار سسیستمی ذکر کرد و گفت: تاکنون نتوانسته ایم ساختاری را در صنایع به ویژه صنعت فولاد نهادینه کنیم در حالی که باید توجه کنیم که چالش فولاد، چالش کشور است.

چالش نیروی انسانی مازاد

محمد ابراهیم قدیریان مدیر عامل شرکت فولاد آلیاژی ایران نیز در این نشست در پاسخ به سوالی درباره امکان کیفی سازی تولیدات فولد در کشور اظهار داشت: در جایی که ما با چالش نیروی انسانی متورم در شرکت های مواجه هستیم نمی توانیم به کیفی سازی بپردازیم. وی افزود: یکی از بزرگ ترین عوامل توسعه که در سال های اخیر بسیار مورد تاکید قرار داشته نیروی انسانی است حال چگونه باید با نیروی انسانی مازاد در شرکت ها که زمان و وقت زیادی از مدیران می گیرد، به کیفی سازی دست یابیم.

قدیریان ادامه داد: امروزه از نیروی انسانی به عنوان مغزافزار یاد می شود اما بالابودن نفر برای تولید یک تن محصول، به معنی بیکار آشکار در شرکت ها است. به گفته وی، نقطه شروع کیفی سازی از نیروی انسانی آغاز می شود در صورتی که وجود نیروی انسانی مازاد، همانند عاملی منفی برای شرکت ها، عمل می کند.

مدیر عامل فولاد مبارکه نیز دراین باره گفت: واحدهای موفق فولاد در کشورهای توسعه یافته، تنها 5درصد از هزینه خود را صرف نیروی انسانی می کند در حالی که این رقم برای ایران حتی به بیش از 15درصد هم می رسد.

از سوی دیگر مسعود ابکا عضو هیات عامل ایمیدرو اظهار داشت: کشورهای دیگر، زمانی که از برنامه خود سخن می گویند آن را عملی می سازند به عنوان مثال مدیران فولاد چین سال 2014 که به ایران آمده بودند گفتند که با 150 میلیون تن مازاد تولید مواجه هستند و برنامه صادراتی دارند و همه در آمارها مشاهده کردند که چین سال 2015 برابر با 155 میلیون تن فولاد صادر کرد.   

وجیه ا.. جعفری مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران نیز اظهار داشت: مهمترین عامل بقا برای صنعت فولاد، توجه به اکتشاف است و خوشبختانه در دو سال گذشته این برنامه از سوی ایمیدرو آغاز شده و به نتایج ارزنده ای رسیده ایم.

وی ادامه داد: باید موضوع اکتشاف عمیق و معادن زیرزمینی در دستور کار قرار گیرد. جعفری یادآور شد: از 57 میلیارد تن ذخایر شناخته شده کشور، 11درصد متعلق به عناصر فلزی هستند.

اسدا.. فرشاد مدیر عامل شرکت فولاد غدیر ایرانیان نیز گفت: در حالی که سهم تولید فولاد آلیاژی در هند 5درصد، اروپا 11 درصد است ایران تنها توانسته سهمی کمتر از 1.5درصد را برای تولید این محصولات اختصاص دهد.

همچنین در مراسم اختتامیه و برای نهمین سال متوالی از 3 نفر مدیران ارشد و پیشکسوت صنعت فولاد و معدن (آقایان مهندسین: فرشاد ، ارزانی و نصیر) و همچنین آقای دکتر کشاورز از دانشگاه تجلیل بعمل آمد.

شایان ذکر است در نمایشگاه سمپوزیوم فولاد 94 که در محل دائمی نمایشگاههای کیش برگزار گردید تعداد 270 شرکت از جمله 25 شرکت خارجی حضور داشتند.

قبل از سخنرانی معاون وزیر صنعت معدن و تجارت، دکتر عباس نجفی زاده رئیس هیأت مدیره انجمن آهن و فولاد ایران به ارائه گزارش عملکرد آن انجمن پرداخت و گفت: در حال حاضر اعضاء هیأت مدیرة انجمن، 17 نفر (حقیقی و حقوقی)  بوده و همچنین حال حاضر انجمن 150 عضو حقوقی و تعداد 1625 عضو حقیقی دارد.

 

برگزاری هیجدهمین سمپوزیوم فولاد و نمایشگاه در سال 94 ، تجلیل از برجستگان صنعت فولاد کشور برای نهمین سال متوالی ، چاپ کتابهای تخصصی (3 مجله علمی تخصصی + فصلنامه علمی خبری 61 شماره + مجله بین المللی)، فعال بودن کمیته های تخصصی ، فعال و بروز بودن وب سایت انجمن آهن و فولاد، برگزاری میز گردهای تخصصی طی سالهای 92 و 93 و 94 و برگزاری اولین مجمع عمومی مرکز تحقیقات و فنآوری آهن و فولاد ایران در 18 بهمن 94 را از مهمترین فعالیتهای انجمن برشمرد و ابراز امیدواری کرد با هماهنگی های بعمل آمده ، انشاء ا... سمپوزیوم فولاد 95 با مشارکت شرکت فولاد ناب تبریز در شهر تبریز برگزار شود.

قبل از سخنرانی رئیس هیأت مدیره انجمن آهن و فولاد ایران، دکتر علی مالکی دبیر علمی سمپوزیوم فولاد 94 گزارشی از عملکرد آن کمیته و درصد موضوعی مقالات پذیرفته شده را به شرح ذیل اعلام نمود.

وی گفت، در پی ارسال فراخوان مقاله برای سمپوزیوم ، تعداد 257 مقاله کامل به دبیرخانه واصل گردید که از این میان تعداد 107 مقاله توسط کمیته داوران مورد پذیرش نهایی قرار گرفته و در مجموعه مقالات سمپوزیوم درج گردیده است . از بین مقالات پذیرش شده ، تعداد 10 مقاله در زمینه مواد اولیه و آهن سازی ، 5 مقاله در زمینه فولادسازی و ریخته گری ، 19 مقاله در زمینه متالورژی مکانیکی و شکل دهی ، 18 مقاله در زمینه متالورژی فیزیکی و عملیات حرارتی ، 13 مقاله در زمینه متالورژی سطح و خوردگی ، 11 مقاله در زمینه مدلسازی ، شبیه سازی و طراحی ، 6 مقاله در زمینه حفظ محیط زیست ، منابع آب و انرژی ، 6 مقاله در زمینه متالورژی جوشکاری ، 8 مقاله در زمینه مواد دیرگداز ، 6 مقاله در زمینه اقتصاد و مدیریت و 5 مقاله در زمینه برق و کنترل می باشد.

شایان ذکر است در این همایش، تعداد 44 مقاله با موضوعات ذکر شده در پنل های تخصصی طی روزهای چهار و پنجم اسفند پرزنت و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

2975
 

Factory : 24thKm of Steel Road, Yazd-Kerman belt road, Yazd. P.O.Box:8945151694


Phone : +983537253090-96


Fax : +983537254680


E-Mail : info@iasco.ir

Tehran Office : NO.51, Mashahir Ave., Ghaem Magham Farhani St., Karimkhan St., Tehran, Iran


Phone : +982188322626-27


Fax : +982188322628


Sales Dep : saleoffice@iasco.ir


Purchasing Dep : purchaseoffice@iasco.ir

Statistics


Max Visit :

Today : 810

Yesterday : 1,446

Total : 3,332,614