زبان / Language

ریخته گری و ساخت پاتیل سرباره به سفارش فولاد مبارکه

 

مقدمه خبر :

پاتیل سرباره فولاد مبارکه بعلت ویژگی و پیچیدگی خاص آن بایستی از مذاب با کیفیت بالا و عاری از آخال و هیدروژن ریخته گری شود، که با توجه به بازدید بعمل آمده کارشناسان و مهندسین فولاد مبارکه جمیعاً اذعان داشتند که این توانمندی در فولاد آلیاژی ایران با وجود کوره های قوس الکتریکیEAF، کوره پاتیلی LF و قسمت های حمل مواد اولیه به کوره و در نهایت عملیات گاز زداییVD/VOD برای تصفیه و تولید مذاب تمیز وجود دارد. 

 

 

 

 

 

 

 

لذا قــرارداد ساخت و تولید پاتیل سرباره فولاد مبارکه به حجم 30 متر مکعب که مخــصوص کوره های 200 تنی آن مجتمع می باشد منعقد گردید.

تعداد در خواست برای شروع شش عدد بود که با ارسال اولین پاتیل و صحت کیفیت آن به تعداد بیست عدد دیگر نیز خواهد رسید.

فرم گیری این پاتیل ها دارای تکنولوژی خاص و پیچیدگی های مخصوص به خود می باشد و مدل سازی آن برای فرم گیری نیاز به طراحی دقیق و بررسی های گوناگون تکنولوژیکی ریخته گری  دارد.

لازم به ذکر است پاتیل سرباره بصورت کاملاً وارونه فــرم گیری می شود (روش تازه با تکنولوژی جدید) و بعلت ارتفاع بلند آن و ضخامت کم دیواره و نصب گوشواره ها ضرورت حفظ کیفیت مطلوب قطعه، حساسیت بسیار ایجاد می کند که بوسیله نرم افزار پروکست PROCAST  ابتدا در فضای مجازی سیستم راهگاه گذاری و تغذیه گذاری آن بررسی، سپس برای ساخت مدل و فرم گیری اقدام شد.

گرید محصول در خواستی MN5 16 بود که در سیستم استاندارد فولاد آلیاژی ایران   0432 I است. مقدار مذاب برای ریخته گری 42 تن می باشد و وزن قطعه نهایی در حدود 38 تن خواهد بود. برای حفظ کیفیت نهایی لازم و ضروری است که در سیستم VD عملیات آخال زدایی و گاز زدایی مخصوصاً هیدروژن زدایی انجام شود.

نکته دیگر زمان و درجه حرارت مذاب است، که دمای ریخته گیری توسط پرسنل زحمت کش فولادسازی تنظیم و مدت ریخته گری آن 5 دقیقه و 30 ثانیه طول کشید که در نوع خود بی نظیر بود.

در نهایت ماحصل این فعالیت ها باعث شد، محصول (پاتیل30 متر مکعبی مجتمع فولاد مبارکه اصفهان) با کیفیت بسیار مطــلوب و عــالی ایجاد شود.

ضمن تقدیر و تشکر از کلیه پرسنل فولاد سازی و تمام کسانی که ما را در رسیدن به این موفقیت یاری نمودند، این دستاورد را به خانواده بزرگ فولاد آلیاژی ایران تبریک عرض می نماییم و از خداوند تندرستی و شادکامی را برای تمام همکاران و خانواده هایشان خواستاریم.

منبع خبر:

آدرس کارخانه : یزد؛ جاده کنار گذر یزد کرمان- نرسیده به پایانه باربری- کیلومتر 24 جاده فولاد- شرکت فولادآلیاژی ایران - کدپستی: 8945151694


تلفن : (035) 37 25 30 90 - 96


فکس : (035) 37 25 46 80


پست الکترونیک : info@iasco.ir

آدرس دفتر تهران : خیابان کریم خان زند،‌خیایان قائم مقام فراهانی، خیابان مشاهیر، پلاک 51، شرکت فولاد آلیاژی ایران - کدپستی: 1589863316


تلفن : (021) 88 32 26 25 - 27


فکس : (021) 88 32 26 28


Sales Dep. : saleoffice@iasco.ir


Purchasing Dep. : purchaseoffice@iasco.ir

آمار بازدیدکنندگان


بیشترین بازدید همزمان :

بازدید امروز : 1,353

بازدید دیروز : 1,711

کل بازدید : 3,336,079