زبان / Language

افتتاح بخش نخست طرح توسعه فولاد آلیاژی(پروژه کوثر)

تولید فولاد آلیاژی به 600 هزار تن می رسد

 

مقدمه خبر :

در تاریخ 21/11/ 92 بخش نخست طرح توسعه فولاد آلیاژی با نام پروژه کوثر با حضور حسین ابویی مهریزی معاون برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی، میر محمدی استاندار یزد،اعضای هیئت مدیره، نمایندگان سهامدران، بانک توسعه صادرات، جمعی از مقامات و مسئولین استانی وفعالان حوزه صنعت افتتاح شد. 

 

 

بخش ذوب پروژه کوثر که شامل کوره های قوس الکتریکی بود در تاریخ 21 بهمن سال 91 راه اندازی شد و تست گرم بخش ریخته گری در تاریخ 17 آذر ماه امسال آغاز شد و هم اکنون در 21 بهمن سا ل 92به صورت کامل به بهره برداری رسید.

اعطای سریع تسهیلات به سرمایه گذاران در حلقه مفقوده زنجیره فولاد

حسین ابویی مهریزی معاون برنامه ریزی ریزی وزارت معدن و صنعت و تجارت با اشاره به استعداد منطقه یزد در بخش فولاد سازی اظهار داشت: دراین شهر محورهای توسعه بر اساس مزیت صورت گرفته و این منطقه به لحاظ نزدیک بودن به معادن و دارا بودن منابع انسانی از مزیت نسبی در تولید فولاد برخوردار بوده و به خوبی نیز در این امر توسعه داشته است.

وی اظهار داشت: یکی از پیشنهاداتی که برای توسعه صنعتی استان مطرح می شود این است که رشد و توسعه صنعت تنها در بخش سطحی نباشد واقدامات عمقی نیز انجام شود.

ایشان همچنین با اشاره به صادرات سنگ آهن به صورت خام گفت: با وجود اینکه به لحاظ میزان ذخائر سنگ آهن در جایگاه خوبی قرار داریم اما در زنجیره تولید فولاد نا متوازن پیش رفته ایم.

معاون برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در این زنجیره شاهد کمبود سرمایه گذاری در بخش کنستانتره، گندله و آهن اسفنجی هستیم و بهتراست صادرات سنگ آهن به صورت فعلی مدیریت شده حلقه مفقوده را ترمیم کنیم.

 وی دراین جلسه از حمایت وزارت صنعت،معدن و تجارت ازطرح های تولیدی در سه بخش کنستانتره، گندله و آهن اسفنجی خبر داد و گفت: در راستای متوازن سازی زنجیره تولید فولاد در همین جلسه متعهد می شوم، حداکثر ظرف مدت یک هفته تمام شرایط را برای اختصاص تسهیلات به سرمایه گذاران در این بخش خواهیم داشت.

دقت در جانمایی صنایع

حسین ابویی همچنین دقت مسئولان در جانمایی صنایع را متذکر شد و گفت: در اغلب صنایع به بحث جا نمایی توجه ویژه ای نشده و با توجه به اینکه بحث هدفمندی یارانه ها به طور قطع اجرایی می شود و بحث افزایش هزینه حمل و نقل را داریم در صورت جانمایی صحیح صنایع به خصوص صنایع بزرگ شاهد کاهش هزینه ها خواهیم بود.

وی همچنین از توجه دولت به سرمایه گذاران در بخش هایتک صحبت به میان آورد و گفت: با توجه به کمبود هایی که در این بخش وجود دارد دولت برای سرمایه گذاران این بخش تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته است. و زیر ساخت هایی این صنعت با شرایط استان یزد سازگارتر است و پشنهاد اینجانب این است که روی دو شاخه الکترونیک و IT  بیشتر کار شود چرا که استان یزد فرهیختگان نابغه و همچنین دانشگاه ها در سطح عالی دارد. و ما نیز در این مورد حمایت های لازمه را انجام خواهیم داد.

حمایت دولت و اصلاح زیر ساخت ها

محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد ضمن تشکر از مسئولین و کارکنان شرکت فولاد آلیاژی ایران به دلیل اتمام این پروژه، در خصوص مشکلات این استان پصحبت نمود و خواستار حمایت ویژه دولت در بخش هایی که استان دارای مزیت تولید است مانند صنعت فولاد و روی شد.

اتمام پروژه های ناقص

میر محمدی استاندار یزد ضمن خداقوت به مردان غیور فولاد آلیاژی به قابلیت های استان یزد و مردم آن اشاره نمود و گفــــت امید است با این قابلیت ها پروژه هایی که به بهره برداری کامل نرسیده و ناقص است به بالفعل برسد. وی نیز خواستار حمایت ویژه دولت در بخش های صنعتی شد.

گم بودن مشوق برای بخش هایتک

محمدرضا بابایی معاون برنامه ریزی استاندار، به مشوق های خاص اشاره نمود و گفت نگاه یکسان دولت به تمام صنایع خود عامل روی آوردن کمتر به بخش  هایتک تلقی می شود. وی خواستار نگاه متفاوت به این بخش شد.

دستیابی به ظرفیت اسمی ظرف یک سال

رامین کیهان مدیرعامل فولاد آلیا‍ژی با اشاره به این موضوع که نسبت به سایر طرح های فولادی در مدت زمان کمتری به ظرفیــــت اسمی می رسیم، گفت: با توجه به این نکته که پرسنل شرکت کار آزموده و با تجربه هستند و این توسعه در فضای زیر سقفی صورت گرفته است مدت زمان رسیدن به ظرفیت اسمی اعلام شده تا پایان سال 93 است در حالیکه  در شرایط عادی به طور متوسط سه سال برای رسیدن به ظرفیت اسمی زمان لازم است.

وی در خصوص تاثیر این رشد تولید در میزان سود آوری شرکت اظهار داشت: یقینا این رشد تولید در صورت های مالی شرکت تاثیر مثبت خواهد داشت کما اینکه تاثیر مثبت راه اندازی این طرح در سال آتی با افزایش میزان تولید و بهره وری که دارد بیشتر خواهد شد.

وی میزان تولید فولاد آلیاژی در سال جاری را 400 هزار تن اعلام کرد و گفت: با وجود اینکه در دو ماه پایانی سال طرح کوثر به اتمام رسید اما حدود 50 هزار تن رشد تولید داشتیم این در حالیست که میزان تولید سال جاری 350 هزار تن برآورد شده بود.

کیهان در خصوص مزیت های طرح کوثر نسبت به تولیدات قبلی شرکت گفت: در این طرح سعی شده با توجه ویژه به مزیت ها هزینه های تولید کاهش داده و بهره وری را افزایش دهیم.

یکی از مزایای این پروژه تنوع تولید مقاطع میانی به سفارش مشتری در چهار سایز 120 ،130 ،150 و 180 است.

مدیر عامل فولاد آلیاژی همچنین  به حذف واحد نورد سنگین از فرآیند تولید اشاره کرد و اظهار داشت: کاهش قیمت تمام شده در رنج محصولات تولیدی در نورد سبک از مزایای پروژه کوثر است. در این پروژه همچنین طول بیلت تولیدی از 6 متر به 12 متر می رسد.

وی در تشریح میزان سرمایه گذاری ارزی و ریالی  این پروژه گفت:  پروژه کوثر با سرمایه گذاری حدود 65 میلیون یورو در بخش ارزی و 300 میلیارد ریال انجام گرفته و تجهیزات این پروژه شامل کوره قوس الکتریکی به ظرفیت 40 تن و کوره پاتیلی به ظرفیت 40 تن و تجهیزات مواد رسانی به کوره ها و خط ریخته گری 4 شاخه با سرعت حداکثر 6/4 متر در دقیقه است.

اوافزود: با اجرای این پروژه همچنین برای 110 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد  شده است.

طرح توسعه 700 هزار تنی

کیهان همچنین با اشاره به طرح یزد یک گفت: طرح توسعه دیگری که داریم در واقع احداث واحدی مجزا با ظرفیت 700 هزار تن فولاد آلیاژی در کنار این واحد صنعتی است این طرح زیر ساخت های مجزا دارد و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی آن به 15 درصد رسیده است.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به توان فولاد آلیاژی چرا این واحد صنعتی به تولید استنلس استیل نمی پردازد، گفت: فولاد آلیاژی توان تولید استنلس استیل را دارد اما به غیراز توانایی فنی باید به لحاظ اقتصادی نیز صرفه داشته باشد اما به لحاظ اقتصادی این امر در فولاد آلیاژی توجیه اقتصادی ندارد این در حالیست که دنیا نمی تواند در بخش استنلس استیل با هند به رقابت بپردازد به دلیل شرایطی که در این کشور فراهم شده بازار این محصول در اختیار این کشور است.

منبع خبر: روابط عمومی

آدرس کارخانه : یزد؛ جاده کنار گذر یزد کرمان- نرسیده به پایانه باربری- کیلومتر 24 جاده فولاد- شرکت فولادآلیاژی ایران - کدپستی: 8945151694


تلفن : (035) 37 25 30 90 - 96


فکس : (035) 37 25 46 80


پست الکترونیک : info@iasco.ir

آدرس دفتر تهران : خیابان کریم خان زند،‌خیایان قائم مقام فراهانی، خیابان مشاهیر، پلاک 51، شرکت فولاد آلیاژی ایران - کدپستی: 1589863316


تلفن : (021) 88 32 26 25 - 27


فکس : (021) 88 32 26 28


Sales Dep. : saleoffice@iasco.ir


Purchasing Dep. : purchaseoffice@iasco.ir

آمار بازدیدکنندگان


بیشترین بازدید همزمان :

بازدید امروز : 504

بازدید دیروز : 1,543

کل بازدید : 3,323,621