زبان / Language

سمپوزیوم فولاد 93

حضور فعال شرکت فولاد آلیاژی ایران در سمپوزیوم فولاد 93

 

مقدمه خبر :

هفدهمین سمپوزیوم فولاد کشور در سال 1393 با شعار "توسعه معادن و صنایع آهن و فولاد همگام با توسعه پایدار در اقتصاد غیرنفتی" توسط انجمن آهن و فولاد ایران و با مشارکت شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در تاریخ 5 و 6 اسفندماه سال جاری در محل مجتمع معدنی و صنعتی اردکان با حضور بالغ بر 280 شرکت داخلی و خارجی، فعالان عرصه معدن، آهن و فولاد، سرمایه گذاران، مدیران، کارشناسان، صنعتگران، اساتید، دانشجویان و... برگزار گردید. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در مراسم گشایش این سمپوزیوم، محمد رضا بابایی معاون برنامه ریزی استانداری یزد، اسدالله فرشاد دبیر اجرایی سمپوزیوم، محمود نوریان مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، علی اشرفی دبیر علمی سمپوزیوم، عباس نجفی زاده رئیس هیأت مدیره انجمن آهن و فولاد ایران و محمد رضا تابش نــماینده مــردم شهرستان اردکان در مـجلس شورای اسلامی سخنرانی کردند.

معاون برنامه ریزی استاندار یزد در این مراسم با بیان اینکه به همت مدیران و مسئولان جایگاه مناسبی در حوزه فناوری منابع معدنی مخصوصا آهن و فولاد در سطح بین الملل توانسته ایم کسب کنیم، تصریح کرد: تمام این افتخارات در استان یزد مدیون تلاش و همکاری سرمایه گذران و دلسوزانی چون محمود نوریان و دیگر دوستان است.

محمدرضا بابایی افزود: مجموع سرمایه گذاری هایی که توسط شرکت صنعتی معدنی چادرملو در استان انجام شده، درجاهای مختلف مخصوصاٌ شهرستان اردکان بیش از 1000 میلیارد ریال است که برای استان یزد یک نعمت محسوب می شود.

وی تصریح کرد: استان یزد از لحاظ معدنی جایگاه بسیار خوبی در سطح ملی دارد و به عنوان دومین استان معدن خیز کشور مطرح است.

بابایی با تشکر از همکاری انجمن آهن و فولاد و مجتمع صنعتی معدنی چادرملو برای برگزاری این مراسم گفت: این برای چهارمین بار است که این سمپوزیوم در یزد بـرگزار می شود و این نشان دهنده توسعه آهن و فولاد منطقه است.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه برگزاری این سمپوزیوم برای اولین بار در سایت صنایع معدنی، انشاءالله آغاز تغییر رویکرد کاهش اتکا به منابع نفتی و تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری با استفاده از فرصت های این بخش باشد، تصریح کرد: بی شک، توجه و عنایت به معادن متنوع و صنایع فرآوری معدنی می تواند ما را در دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و تحقق توسعه پایدار و متوازن در کشور رهنمون سازد.

محمدرضا تابش گفت: در پنج دهه اخیر بودجه ما متأثر از نفت بود و توسعه صنعت مورد اهتمام قرار می گرفت بدون آنکه توجه اساسی به انجام مطالعات اکتشافی و فعالیت ها و صنایع معدنی انجام پذیرد.

وی با اشاره به اینکه اگر امروز برخی صنایع معدنی ما رونقی دارد، با اتکاء به کارهایی است که در گذشته انجام گرفته و اگر مطالعات اکتشافی مورد اهتمام جدی قرار نگیرد، فعالیت های معدنی و صنایع معدنی نیز با مشکل مواجه خواهد شد ادامه داد: ضرورت دارد دولت امر اکتشاف را به شرکت های عمومی سرمایه گذاری از جمله شرکت های بورسی واگذار کند.

نماینده مردم اردکان تصریح کرد: اهتمام برخی از این شرکت ها به این امر باعث شد که تامین مواد اولیه توسعه صنایع فلزی ایران از قبیل آهن، مس، آلومینیم، سرب و روی میسر گردد و شرکت هایی مثل سنگ آهن گل گهر، چادرملو و سنگ آهن بافق و مس سرچشمه بتوانند در زمینه تامین مواد اولیه و رونق دادن صنایع معدنی که پیامد آن اشتغال و رونق اقتصادی، و نهایتاً پیشرفت و توسعه کشور است، سهم ارزنده ای ایفا نمایند.

تابش اظهار کرد: اهتــمام به مطالعات اکتشافی یک ضـرورت عــاجل است و می تواند کشور را در دستیابی ملی به ثروت های سرشار و منابع مالی بسیار ارزشمند زیر زمینی که فرصتی برای نسل های آینده در طی مسیر توسعه پایدار بر بستری امن و اطمینان بخش فراهم خواهد ساخت، میسر گرداند.

وی گفت: عمده ترین چالش های امروز صنعت فولاد ایران و جهان، چالش در عدم توازن زنجیره تولید، چالش در بهینه کردن مصرف انرژی، چالش در کاهش مصرف آب و چالش در رعایت استانداردهای زیست محیطی است.

تابش ادامه داد: در مجتمع صنعتی و معدنی اردکان زنجیره تولید از استخراج سنگ آهن و تبدیل آن به کنسانتره و سپس گندله و شارژ آن به کارخانه احیا، و به تبع آن به کارخانه ذوب و در نهایت نورد کردن آن به شکل کالای آماده و قابل عرضه به بازار طراحی شده است، که این ویژگی در کمتر مجتمع تولیدی فولاد در ایران و جهان تحقق یافته است.

وی با اشاره به اینکه در یک دهه اخیر در استان یزد تحولات شگرفی را در عرضه معدن و صنایع معدنی شاهد بوده ایم که از همه دست اندرکاران این امر تشکر وافر دارم، افزود: در طی این مدت، یک ظرفیت عظیم بالقوه برای توسعه صنایع پایین دستی و بکارگیری فناوری های نوین صنعتی و معدنی و یا صنایع معدنی فراهم آمده است و در حال حاضر حدود 60 درصد کل سنگ آهن و کنسانتره ایران در استان یزد تولید می شود.

تابش تاکید کرد: کارخانجات تولید آهن و فولاد و گندله و آهن اسفنجی استان یزد در حال حاضر تامین کننده مواد اولیه بسیاری از صنایع آهن و فولاد استان و کشور شده است.

این نماینده با بیان اینکه چشم انداز تولید فولاد در استان یزد 15 میلیون تن شمش فولادی است که با تحقق تولید 3 میلیون تن آن در مجتمع اردکان، 20 درصد چشم انداز تحقق یافته و بقیه آن باید در سایر شهرستان های استان تولید گردد تصریح کرد: برای موازنه مواد جهت تحقق چشم انداز تولید 15 میلیون تن شمش در استان یزد، نیاز به احداث واحدهای شمش ریزی فولاد با ظرفیت 15 میلیون تن، تولید آهن اسفنجی با ظرفیت 5/17 میلیون تن، تولید گندله با ظرفیت 5/25 میلیون تن و استخراج و فرآوری سنگ آهن با ظرفیت 46 میلیون تن است که امیدوارم مسئولان کشوری و استانی نسبت به این امر اهتمام جدی داشته باشند.

عباس نجفی زاده درباره چالش های پیش روی صنعت فولاد ایران افزود: رشد جهانی تولید فولاد، عدم وجود تکنولوژی های نوین، تغییر قوانین مالیاتی و الزامات زیست محیطی، صنعت فولاد ایران را با محدودیت هایی مواجه خواهد کرد.

وی دستیابی به فناوریهای جدید، کاهش قیمت تمام شده و دستیابی به تکنولوژی های ترکیبی را ضروری دانست و گفت: باید ضمن جذب نخبه ها به این صنعت، نیازهای مصرف کنندگان داخلی و خارجی را شناسایی کنیم.

رییس هیات مدیره انجمن آهن و فولاد ایران در این آیین ضمن بیان عملکرد انجمن گفت: افزایش تعداد شرکت های حاضر در نمایشگاه نشان دهنده رشد انجمن است. همچنین نامبرده اعضاء فعلی حقوقی انجمن را 146 نفر و اعضاء حقیقی آن را 1591 نفر اعلام نمود.

دبیر اجرایی سمپوزیوم و مدیرعامل فولاد غدیر ایرانیان نیز این استان را دارای ظرفیت بالا برای توسعه صنعت فولاد ذکر کرد.

اسدالله فرشاد با بیان اینکه سمپوزیوم فولاد فرصتی برای خانواده معدن و صنایع معدنی است تا به طرح مشکلات و راهکارهای حل این مشکلات و عبور از بحران ها بپردازند تصریح کرد: هدف دیگر برگزاری سمپوزیوم فولاد ایجاد زمینه مناسب برای ارائه مقالات علمی و دستاوردهای تکنولوژیک این صنعت است.

وی افزود: در سرمایه گذاری های فولادی شرکت چادرملو از مدرن ترین سطح فناوری اروپایی شامل تنوا ایتالیا و کن کست آلمان استفاده شده است و امروز مجموعه چادرملو از یک مجموعه صرفاً معدنی به مجموعه ای معدنی و صنعتی تبدیل شده که وارد حوزه فولادسازی نیز شده است.

فرشاد گفت: در کنار سمپوزیوم فولاد نمایشگاهی نیز با حضور همه فعالان صنعت فولاد برگزار شد که دارای10 هزار متر فضای عمومی بوده که 5000 متر آن فضای مفید زیرپوشش است این نمایشگاه بین اللملی با هدف نشان دادن توانمندی های بخش آهن و فولاد، دایر است.

وی همچنین اضافه کرد در سمپوزیوم سال جاری 235 شرکت داخلی و 45 شرکت خارجی از هشت کشور آلمان، ایتالیا، اسپانیا، چین، هند، ژاپن، انگلستان و فرانسه در نمایشگاه غرفه دارند.

در پایان مراسم افتتاحیه دبیر علمی سمپوزیوم ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این بخش افزود: پیرو ارسال فراخوان مقاله برای سمپوزیوم، تعداد 262 مقاله  به دبیرخانه واصل گردید که از این میان تعداد 116 مقاله توسط کمیته داوران مورد پذیرش قرار گرفته و در مجموعه مقالات سمپوزیوم درج گردید. این مقالات توسط 74 داور از اساتید دانشگاه و متخصصین صنعت بررسی  و از بین آن ها 48 مقاله به شکل حضـــوری و 68 مقاله به شکل پوستر ارائه گردید که از مجموع این مقالات: دانشگاه ها 47درصد، مراکز صنعتی 30 درصد و مقالات مشترک صنعت و دانشگاه 23 درصد را به خود اختصاص داده بودند.

لازم به ذکر است مقالات مشترک بین صنعت و دانشگاه طی سال های 90 (16درصد) 91 (14درصد) و 92 (19درصد) بوده که نشان از ارتقاء سطح ارتباط صنعت با دانشگاه می باشد.

دکتر علی اشرفی ادامه داد: از بین مقالات پذیرش شده، تعداد 23 مقاله در زمینه تولید آهن و فولاد، 19 مقاله در زمینه متالورژی مکانیکی و شکل دهی، 15 مقاله در زمینه متالورژی سطح و پوشش، 13 مقاله در زمینه متالورژی فیزیکی و عملیات حرارتی، 9 مقاله در زمینه مدیریت تولید آهن و فولاد، 6 مقاله در زمینه مدلسازی، شبیه سازی، 5 مقاله در زمینه ذوب و ریخته گری، 5 مقاله در زمینه خوردگی و اکسیداسیون، 4 مقاله در زمینه دیرگداز، 4 مقاله در زمینه آنالیز تخریب، 4 مقاله در زمینه محیط زیست، 3 مـقاله در زمینه متالورژی جوشکاری، 2 مــقاله در زمیــنه بومی سازی، 1 مــقاله در زمــینه انرژی می باشد.

وی پیشنهاد نمود همانند ژاپن، اروپا و آمریکا، ایران نیز نقشۀ راهی را برای خود ترسیم و اجراء نماید که از آن جمله می توان به: "نقشۀ راه ایران کم کربن"، "نقشه راه کاهش مصرف انرژی در تولید فولاد" و "نقشۀ راه کاهش هزینه های تولید" اشاره نمود.

شایان ذکر است از مجموع 17سمپوزیوم فـولاد برگزار شده تاکنون، 6 مورد آن در محیط های دانشگاهی و 11 مورد آن در محیط های فولادی و معدنی بوده که، 4 مورد آن در استان یزد (2 نوبت فولاد آلیاژی طی سالهای 83 و 88، یک نوبت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران- بافق، و یک نوبت شرکت صنعتی معدنی چادرملو) برگزار شده است.

همچنین براساس اعلام دبیر اجرایی قرار است سمپوزیوم فولاد 94 در مجتمع صنعتی و معدنی گل گهر سیرجان برگزار شود.

منبع خبر:

آدرس کارخانه : یزد؛ جاده کنار گذر یزد کرمان- نرسیده به پایانه باربری- کیلومتر 24 جاده فولاد- شرکت فولادآلیاژی ایران - کدپستی: 8945151694


تلفن : (035) 37 25 30 90 - 96


فکس : (035) 37 25 46 80


پست الکترونیک : info@iasco.ir

آدرس دفتر تهران : خیابان کریم خان زند،‌خیایان قائم مقام فراهانی، خیابان مشاهیر، پلاک 51، شرکت فولاد آلیاژی ایران - کدپستی: 1589863316


تلفن : (021) 88 32 26 25 - 27


فکس : (021) 88 32 26 28


Sales Dep. : saleoffice@iasco.ir


Purchasing Dep. : purchaseoffice@iasco.ir

آمار بازدیدکنندگان


بیشترین بازدید همزمان :

بازدید امروز : 696

بازدید دیروز : 1,711

کل بازدید : 3,335,422